Αναρτήθηκε στις:02-10-25 12:34

Συνέντευξη Πηνελόπης Τριάντου στην Κατερίνα Σχισμένου για την πρώτη της ποιητική συλλογή ΚΑΤΑΝΑ (εκδ. Οδός Πανός)


Με την Πηνελόπη Τριάντου μας συνδέει η κοινή αρχή: συμμαθήτριες και συμφοιτήτριες στον τομέα της φιλοσοφίας. Από εκεί ξεκίνησαν οι παράλληλοι βίοι μας – εκείνη διάλεξε τον δρόμο της ποίησης, εγώ της συγγραφής. Σήμερα, ενώ εκείνη παρουσιάζει την ποιητική της συλλογή Κατάνα κι εγώ ετοιμάζω το νέο μου έργο Στοιχειωμένη Ήπειρος ΙΙΙ, οι δρόμοι μας συναντιούνται ξανά για μια συζήτηση γύρω από τη δύναμη του λόγου, την τέχνη και τον τρόπο που η φιλοσοφία συνεχίζει να τροφοδοτεί τη δημιουργία της, γιατί ένα βιβλίο δεν τελειώνει ποτέ εκεί που νομίζεις…

Γράφεις για πρώτη φορά μια συλλογή όπως η «ΚΑΤΑΝΑ», πώς νιώθεις τη σχέση σου με τον χρόνο και την αθανασία των λέξεων; Θεωρείς ότι αφήνεις πίσω σου ίχνη ή απλώς αποτυπώνεις μια στιγμή του εαυτού σου;


Η τέχνη συντελεί στη συνάντηση διάφορων πλευρών του εαυτού μας με τον χρόνο. Η συνάντηση του εφήμερου, του εν τω χρόνω (που είμαι εγώ και εσύ) με το αιώνιο (που αγγίζει ο καλλιτέχνης και ο αποδέκτης της τέχνης μέσω του καλλιτέχνη). Τα γραπτά μένουν, λέει το ρητό, και το να μείνει κάτι, αφότου εσύ εκλείψεις, είναι μια μορφή αθανασίας. Ο Πλάτωνας ισχυριζόταν ότι κάθε έργο είναι παιδί σου και με κάποιον τρόπο συνεχίζει ένα κομμάτι του εαυτού σου μέσα στο χρόνο, είναι μια μορφή αθανασίας ο απόγονος.

Φυσικά αυτό ισχύει, αν αντέξει στον χρόνο. Αν το έργο σου αγγίζει κάτι ουσιαστικό. Κάθε πραγματικός δημιουργός έχει ένα δικό του στυλ που τον στιγματίζει και αυτός στιγματίζει με τη σειρά του την τέχνη: η καλλιτεχνική εικόνα σταματά τον χρόνο (κλασική λειτουργία της περιγραφής), μοιάζει με τατουάζ στον χρόνο. Γιατί αγγίζει με έναν ξεχωριστό και ανεπανάληπτο τρόπο κάτι που δεν αφορά μόνο εσένα αλλά όλους, κάτι οικουμενικό. Δεν είναι απίθανη η τέχνη; για να γίνει ένα κομμάτι σου διαχρονικό, πρέπει να συνομιλεί, και μάλιστα ιδιαίτερα, με το κοινό κομμάτι όλων.

Η ποίηση συχνά αντανακλά τη μάχη του εσωτερικού κόσμου με τον εξωτερικό. Πώς η «ΚΑΤΑΝΑ» σε βοήθησε να διαχειριστείς τις αλήθειες που φοβάσαι να παραδεχτείς; Το αποτύπωσες και στο ποίημά σου «οι ποιητές» αυτό, σωστά;


Σωστά. Ο κόσμος έχει αλλάξει. Όλα αλλάζουν διαρκώς. Πώς προσδιορίζουμε τον εαυτό μας μέσα σε αυτό; Ζούμε σε μια δύσκολη αλλά και ενδιαφέρουσα εποχή. Όλα είναι εδώ: ο Ηρόδοτος και η κβαντομηχανική, ο νεοεθνικισμός και ο υπερανθρωπισμός. Το “πώς βιωτέον”, πώς διαλέγεις να ζήσεις, όπως έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες, είναι μείζον. Οι μάχες είναι καθημερινές.

Θεωρώ λοιπόν ότι η ποίηση και η φιλοσοφία, ο μύθος, η ιστορία και ο Ανθρωπισμός, ως φιλοσοφία και στάση ζωής, η εστίαση στην αλληλεγγύη και στην προστασία του περιβάλλοντος μπορούν να βοηθήσουν. Αυτό είναι για μένα αυτή η συλλογή. Οι καλλιτέχνες και οι πνευματικοί άνθρωποι οφείλουν να παλεύουν με αυτά, να μιλούν γι αυτά. Να “κινούν το αίμα του παγκόσμιου θηρίου προς την καρδιά”, όπως λέει το ποίημα. Να γεννούν τον καινούργιο κόσμο.

Όταν οι αναγνώστες διαβάζουν την πρώτη σου συλλογή, τι ελπίζεις να συναντήσουν στον καθρέφτη που τους προσφέρει η ποίηση; Τι νόημα πιστεύεις ότι έχει η ανταλλαγή αυτών των προσωπικών στιγμών με άλλους ανθρώπους;


Η τέχνη γεννιέται συχνά στη σιωπή. Αλλά είναι και συνομιλία. Ακόμη και αν μείνει για πάντα σε ένα συρτάρι το έργο, ο καλλιτέχνης όταν το δημιουργεί απευθύνεται σε ένα εσύ, έστω κι αν είναι ένα εσύ του εαυτού του. Και επειδή, λίγο πολύ, όπως προείπα, έχουμε κοινά σημεία με τους άλλους, και οφείλουμε να παλεύουμε για το καλύτερο, αν καταφέρεις να κάνεις κάποιον να νιώσει ότι δεν είναι μόνος, να νιώσει ελπίδα, συντροφικότητα, αλληλεγγύη μέσα από τις λέξεις, να στοχαστεί με τις ιδέες, να μετουσιώσει τη γραφή σε βίωμα, έχεις πετύχει, ως ποιήτρια, το πιο ωραίο.

Η πρώτη συλλογή είναι πάντα ένα είδος διαλόγου με τον εαυτό σου και τον κόσμο. Πώς η «ΚΑΤΑΝΑ» σε οδήγησε να εξετάσεις την έννοια της δημιουργίας, της ταυτότητας και της θνητότητας μέσα από τις λέξεις σου; Τι ρόλο έπαιξε η φιλοσοφία σε αυτό;


Η φιλοσοφία σίγουρα προηγήθηκε της ποιητικής γραφής. Της είχα πάντα μεγάλη αγάπη, έκανα και ένα μεταπτυχιακό. Με διαμόρφωσε. Μάλιστα, για λίγο, έπαιξα με την ιδέα να συνεχίσω ακαδημαϊκά. Παράλληλα έγραφα από όταν με θυμάμαι, για χρόνια πεζά, διηγήματα, έχω και δύο μυθιστορήματα στο τελευταίο κεφάλαιο. Γιατί δεν τα ολοκλήρωσα; Δεν ήταν επείγοντα. Θα κάνει και χωρίς αυτά η πεζογραφία (χαμόγελο). Με την ποίηση, όμως, νιώθω διαφορετικά. Όπως λέει και το τρίστιχο ποίημα “φλερτ” που ξεκινά τη συλλογή, δεν ξέρω τι θέλει η ποίηση από εμένα. Αλλά είναι επείγον. Με κάνει να γράφω, με κάνει την Πηνελόπη που είμαι και να θέλω να μοιραστώ.

Υπάρχει και ένα παράρτημα στο τέλος με παραπομπές. Γιατί;


Γιατί ό,τι είμαι και ό,τι γράφω συνομιλεί ακατάπαυστα με τα σπουδαία κείμενα που συνάντησα και αγάπησα και δάκρυσα εξαιτίας τους και ξαγρύπνησα για να τα τελειώσω και με διαμόρφωσαν. Η συνομιλία μας είναι καθημερινή, αλλά και τα δικά μου κείμενα συνομιλούν μαζί τους. Αυτό με καθορίζει, μου αρέσει και με κάνει να αντέχω. Αλλά τι εννοώ; Ένα παράδειγμα: υπάρχει στη συλλογή το παρακάτω ποίημα “η θάλασσα”:

είναι αγενής η θάλασσα όταν λείπεις·

με κοιτά με οίκτο

σαν να μου κάνει χάρη

που θα σε φέρει πάλι πίσω

κι εγώ φουσκώνω από έναν θυμό

τόσο άγριο

νιώθω τον Ξέρξη·

αν δεν την είχε μαστιγώσει με αλυσίδες

τότε παλιά

θα το επιχειρούσα


Αναφέρεται φυσικά στην απίθανη ιστορία του Ηροδότου για τη σύζευξη της ανατολής και της δύσης που επιχείρησε ο Ξέρξης, όταν ήθελε να περάσει τα στρατεύματά του στην Ελλάδα. Έφτιαχνε μια γέφυρα. Επειδή όμως ξέσπασε μπόρα και θαλασσοταραχή, καταστράφηκαν όλα. Και τότε ο Ξέρξης, αρνούμενος να δεχθεί το αναπόδραστο, διέταξε να μαστιγώσουν τον Ελλήσποντο τριακόσιες φορές! Κάποια στιγμή, έλειπε ένα αγαπημένο μου πρόσωπο, κοίταξα τη θάλασσα και ένιωσα ακριβώς έτσι. Θυμήθηκα την ιστορία, συγκινήθηκα και έκανα ποίημα αυτή τη συνομιλία μου με τον Ηρόδοτο.

Πολλά ποιήματα αυτής της συλλογής, λοιπόν, αναφέρονται σε ένα κείμενο, μια ιδέα, μια φράση ή ένα αίσθημα. Τα παραθέτω αυτούσια στο τέλος της συλλογής, για να τα χαρεί ο αναγνώστης που ενδιαφέρεται και χαίρεται με αυτά. Δεν είναι απαραίτητο δηλαδή να ασχοληθείς με τις παραπομπές. Αλλά αν έχεις την αντίστοιχη διάθεση, έχεις διαβάσει ήδη το ποίημα, πας πίσω, δεις την παραπομπή και επιστρέψεις, θα έχεις μπροστά σου ένα νέο κείμενο, φωτισμένο με άλλο φως, διπλή ουσία. Είναι οι παραπομπές το δώρο μου στον αναγνώστη της συλλογής μου.

Ευχαριστώ πολύ.


Καλοτάξιδο Πηνελόπη και σε επόμενες ποιητικές πτήσεις…



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ