
«Η κρίση δεν είναι εξαίρεση. Είναι ο κανόνας. Και ο φόβος, το καύσιμο που κινεί τη μηχανή της συναίνεσης»
Ζούμε σε έναν κόσμο όπου η κατάσταση εξαίρεσης έχει μετατραπεί σε μόνιμη κατάσταση. Οι κρίσεις – οικονομικές, υγειονομικές, περιβαλλοντικές – δεν εμφανίζονται πλέον ως παρεκκλίσεις από την κανονικότητα, αλλά ως μηχανισμοί αναδιάταξης της εξουσίας. Στο επίκεντρο αυτής της νέας τάξης: ο φόβος. Όχι ως ατομική εμπειρία, αλλά ως πολιτικό εργαλείο.
Ο Thomas Hobbes υπήρξε από τους πρώτους που αναγνώρισαν τον φόβο ως θεμέλιο της πολιτικής εξουσίας. Στο Leviathan (1651), ο φόβος απέναντι στον θάνατο και το χάος ήταν αυτός που οδηγούσε τον άνθρωπο να παραδώσει την ελευθερία του στο Κράτος, ζητώντας προστασία και ασφάλεια. Σήμερα, όμως, ο φόβος δεν παράγει κοινωνικό συμβόλαιο· παράγει παθητικότητα και πειθάρχηση.
Ο Michel Foucault επανέρχεται σε αυτή τη δυναμική από τον 20ό αιώνα και μιλά για τη βιοπολιτική, δηλαδή την εξουσία που οργανώνεται όχι πάνω στη βάση της τιμωρίας, αλλά της παρακολούθησης, της κανονικοποίησης και της διαχείρισης του πληθυσμού. Ο φόβος δεν τιμωρεί· πειθαρχεί. Διαχέεται μέσω θεσμών, ΜΜΕ και τεχνολογικών πλατφορμών, που παράγουν ένα νέο «πανοπτικόν».

Ο Slavoj Žižek σχολιάζει ότι ζούμε σε μια ιδεολογική συνθήκη όπου οι άνθρωποι ξέρουν ότι φοβούνται "ψευδώς" – και όμως συνεχίζουν να υπακούν. Πρόκειται για ένα παράδοξο της μεταμοντέρνας εποχής: η ιδεολογία λειτουργεί ακόμη κι όταν αποκαλύπτεται. Ο φόβος δεν χρειάζεται πια να κρύβεται. Αντιθέτως, μετατρέπεται σε καθημερινό κατανάλωσιμο προϊόν.
Η Hannah Arendt, ερμηνεύοντας τις ρίζες του ολοκληρωτισμού, τόνισε ότι η μεγαλύτερη απειλή δεν είναι η καταστολή, αλλά η απομόνωση και η απάθεια. Όταν οι άνθρωποι δεν εμπλέκονται στη δημόσια σφαίρα, όταν δεν αντιδρούν, ο φόβος γίνεται εσωτερικευμένος και συλλογικά αποδεκτός.
Απέναντι σε όλα αυτά, ο Spinoza προσφέρει μια πιο υπαρξιακή ανάγνωση.
Ο φόβος είναι ένα πάθος που μειώνει τη δύναμη του ανθρώπου να δρα. Άρα, δεν χρειάζεται να "ξεπεραστεί", αλλά να κατανοηθεί και να μετατραπεί – σε γνώση, σε επίγνωση, σε πολιτική πράξη.
Αυτό το βιβλίο δεν είναι ένας οδηγός για την αυτοβελτίωση.
Είναι μια πολιτική ανάγνωση του φόβου ως θεμελιώδους δομής της ύστερης καπιταλιστικής κοινωνίας. Είναι μια απόπειρα να διαβαστεί ο φόβος όχι σαν αδυναμία, αλλά σαν κώδικας εξουσίας – ένας μηχανισμός που μπορούμε να αποδομήσουμε, αν τον αναγνωρίσουμε.
Ο φόβος δεν είναι το τέλος.
Είναι η αρχή της επίγνωσης. Και η επίγνωση, το πρώτο βήμα προς την αντίσταση.
(απόσπασμα από το υπό έκδοση βιβλίο του Βασίλη Ζιώβα)
Βασίλης Ζιώβας