Αναρτήθηκε στις:26-01-22 12:15

Συνέντευξη του Βασίλη Μουτσόγλου στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη


Όπως για την επίλυση ενός μαθηματικού προβλήματος ακολουθείται μια σειρά από εξισώσεις έτσι και στο θρίλερ υπάρχει η σειρά των γεγονότων που οδηγούν λογικά και σταδιακά στη λύση



Ο Βασίλης Μούτσογλου γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και είναι απόφοιτος του Ζωγραφείου Λυκείου, του Πολυτεχνείου Κωνσταντινουπόλεως (Διπλωματούχος Μηχανολόγος Μηχανικός), της Παντείου Α.Σ.Π.Ε. (Πτυχιούχος Πολιτικών Επιστημών) και του Κέντρου Διπλωματικών Σπουδών του Υπουργείου Εξωτερικών. Ο Βασίλειος Μούτσογλου έχει ακολουθήσει διπλωματική σταδιοδρομία και είναι Πρέσβης ε.τ.
Εξέδωσε τα βιβλία: «Οι Έλληνες της Κωνσταντινούπολης 1821-1923» (εκδ. Παπαζήση, 1998), «Η Τουρκία στο μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον και οι Ελληνοτουρκικές Σχέσεις» (εκδ. Παπαζήση, 2000), «Η βαλκανική παράμετρος» (εκδ. Παπαζήση, 2002), «Η αραβική ανατροπή: Η ανοιξιάτικη καταιγίδα του Αραβικού Κόσμου» (εκδ. Παπαζήση, 2014), «Τα κριτήρια στην διεθνή πολιτική» (εκδ. Παπαζήση, 2015), «Τουρκία: Η προσωπικότητα του κράτους» (εκδ. Bookstars, 2016), «Τέλος χρόνου» (εκδ. Τσουκάτου, 2021).

Πώς ξεκίνησε η ιδέα της συγγραφής του βιβλίου «Τέλος χρόνου», εκδόσεις Τσουκάτου;


Είχα διαβάσει το βιβλίο ενός βραβευμένου Τούρκου συγγραφέα που ήταν επίσης φοιτητής του Πολυτεχνείου Κωνσταντινουπόλεως, όχι στη σχολή μηχανολόγων όπως εγώ αλλά στη σχολή πολιτικών μηχανικών, περίπου την ίδια εποχή με εμένα. Το βιβλίο του είναι πολύ καλό αλλά περιγράφει μια ειδυλλιακή εικόνα της Πόλης εκείνης της εποχής, μια εικόνα που καθόλου δεν ταιριάζει με την ταραγμένη Πόλη που ζούσα εγώ. Σκέφθηκα να χρησιμοποιήσω τις δικές μου παραστάσεις για να γράψω μια πολιτική - αστυνομική ιστορία που να διαδραματίζεται στο πραγματικό ιστορικό περιβάλλον της Τουρκίας του 1971.

Στο μυθιστόρημα καταγράφονται οι καταστάσεις που σήμαναν το τέλος χρόνου για τους Έλληνες της Κωνσταντινούπολης. Από πού αρχίζει η πραγματικότητα και πού μας πηγαίνει η φαντασία μέσω της γραφής;


Καθόσον αφορά την περιγραφή του περιβάλλοντος παρέμεινα πιστός στην ιστορία, όπως την έζησα και όπως είναι καταγεγραμμένη. Ο απόψεις των πολιτικών δρώντων αλλά και των φιλοσόφων στους οποίους γίνεται αναφορά στο μυθιστόρημα, είναι καταγεγραμμένες ιστορικά.
Το μυθιστόρημα είναι ένα πολιτικό θρίλερ που εξελίσσεται σε ένα πραγματικό ιστορικό περιβάλλον. Τα γεγονότα που περιγράφονται αποτελούν πραγματικότητα. Στο περιβάλλον αυτό, όπως εξιστορείται, δεν υπάρχει τίποτε το φανταστικό. Η πλοκή του θρίλερ είναι βέβαια φανταστική, αλλά πολλά από αυτά που συμβαίνουν στον ήρωα είναι γεγονότα που συνέβησαν πραγματικά. Ο αναγνώστης θα αποκομίσει γνώσεις για την Τουρκία που μπορεί να του χρησιμεύσουν για να ερμηνεύει τη συμπεριφορά της χώρας αυτής.

Ποιος είναι ο λόγος που η τότε τουρκική κυβέρνηση ένιωσε ότι απειλείται από τους φοιτητές;


Οι κυρίαρχες παρατάξεις των φοιτητών ήθελαν να ανατρέψουν το καθεστώς. Ταυτόχρονα είχαν δημιουργηθεί και ένοπλες ομάδες που επιδίωκαν την εγκαθίδρυση αριστερού καθεστώτος. Και όλα αυτά ενώ το TIP, το Τουρκικό Εργατικό Κόμμα συγκέντρωνε πολύ χαμηλή προτίμηση στις εκλογές. Επομένως οι επιδιώξεις τους θα μπορούσαν να υλοποιηθούν μόνο μέσα από ένα ένοπλο κίνημα. Η κυβέρνηση, αντί να τους αντιμετωπίσει με την αστυνομία, τις περισσότερες φορές χρησιμοποίησε διαφορετικά μέτρα καταστολής.

Μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες καλούνται και οι Ρωμιοί που υφίστανται διωγμούς προκειμένου να εγκαταλείψουν την Πόλη. Γιατί η μειονότητα ιστορικά βρέθηκε αρκετές φορές ανάμεσα σε δύσκολες καταστάσεις;


Οι Έλληνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας άρχισαν να τελούν υπό διωγμό αμέσως μετά την επικράτηση των Νεότουρκων που επιδίωκαν τη δημιουργία ενός εθνικιστικού κράτους απαλλαγμένου από τις μειονότητες. Στα πλαίσια αυτά προέβησαν σε γενοκτονίες τόσο των Αρμενίων όσο και των Ελλήνων, ιδιαίτερα των Ποντίων. Το Κεμαλικό κράτος ακολούθησε την ίδια τακτική στρέφοντας την κάνη εναντίον των Ελλήνων. Επέτυχε την εκδίωξη τους από την Ανατολία με την ανταλλαγή πληθυσμών και αργότερα έβαλε στόχο τους Έλληνες της Κωνσταντινούπολης. Χρησιμοποίησε διάφορους αθέμιτους τρόπους για την εκδίωξη τους, ιδιαίτερα όταν η Ελλάδα βρισκόταν σε αδυναμία. Παρά το γεγονός ότι σε ορισμένες περιόδους βελτίωσης των Ελληνοτουρκικών σχέσεων υπήρξε αναστολή των διωγμών, ο στόχος παρέμεινε αμετάβλητος έως ότου κατέληξε στο γενικό διωγμό των Ελλήνων της Πόλης. Κανείς δεν τους υποστήριξε αφού για την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, προτεραιότητα ήταν η Τουρκία. Όταν, μετά τα πογκρόμ του 1955 η Τουρκία αντιλήφθηκε πως οτιδήποτε και αν έκανε δεν θα υπήρχε διεθνής αντίδραση, ενέτεινε τις πιέσεις μέχρι την απέλαση μιας ομάδας εξ αυτών το 1963. Οι άλλοι ακολούθησαν τις οικογένειες, τους συνεργάτες και τους φίλους τους.

Ο ήρωας της ιστορίας, ο Νίκος, είναι Ρωμιός, φοιτητής του Πολυτεχνείου, στην αρχή της ιστορίας φαίνεται αδιάφορος για την πολιτική. Μπορείς όμως να μείνεις αμέτοχος όταν ο κόσμος καίγεται;


Απλώς υποδύεται τον αδιάφορο για συγκεκριμένους λόγους που γίνονται εμφανείς αργότερα στο μυθιστόρημα. Η συμπεριφορά των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων του μυθιστορήματος επιδέχεται και μια δεύτερη εξήγηση, που είναι και η ορθή όπως καταφαίνεται αργότερα.

Ερ. Κάποια στιγμή ο Νίκος συλλαμβάνεται για να αποκαλύψει πράγματα που δεν γνωρίζει. Μήπως η αστυνομία αποσκοπεί σε κάποιο κέρδος από τη σύλληψη του Νίκου;
Ο Νίκος προσποιείται. Πού ακριβώς στοχεύει η αστυνομία εξαρχής, ποιες είναι οι μεθοδεύσεις της, αποκαλύπτεται στο τέλος της ιστορίας. Δεν αποκλείεται όμως να μην αποσκοπεί στη σύλληψη του. Εκείνο που μοιάζει βέβαιο είναι ότι η αστυνομία δεν θέλει να εμπλέξει την Τουρκική δικαιοσύνη στην υπόθεση.

Πέρα από την αστυνομία ποιοι άλλοι τον παρακολουθούν;


Στη βάση πάντως της καφκικής παρακολούθησης είναι η αστυνομία που έχει πληροφορίες εναντίον του. Εμπλέκονται και άλλοι παράγοντες όπως προκύπτει από τις εξελίξεις και όπως αποκαλύπτεται στις τελευταίες σελίδες.

Κάποια στιγμή αισθάνεται άσχημα μεταξύ των συμφοιτητών του. Για ποιο λόγο;


Οι εθνικιστές είναι βέβαιο ότι δεν τον θέλουν εκεί. Ωστόσο δεν αισθάνεται ανεπιθύμητος γιατί έχει πολλούς Τούρκους συμμαθητές του που είναι διατεθειμένοι να τον υποστηρίξουν.

Μου αρέσει που η υπόθεση ακροβατεί ανάμεσα στα όρια του θρίλερ όπου η αγωνία για την τύχη του ήρωα σταδιακά κορυφώνεται. Υπάρχει κάποια τεχνική για να προσελκύσουμε τους αναγνώστες;


Μπορείτε να παρομοιάσετε το αίνιγμα του θρίλερ με ένα μαθηματικό πρόβλημα. Όπως για την επίλυση ενός μαθηματικού προβλήματος ακολουθείται μια σειρά από εξισώσεις που η μια προκύπτει από την άλλη, έτσι και στο θρίλερ υπάρχει η σειρά των γεγονότων που οδηγούν λογικά και σταδιακά στη λύση. Καμιά λεπτομέρεια, καμιά παράμετρος της διήγησης, όπως και στα μαθηματικά, δεν είναι αμελητέα. Δεν υπάρχει από μηχανής θεός, τα συναισθήματα που οπωσδήποτε υπάρχουν, δεν επηρεάζουν τη λύση η οποία τελικά προκύπτει ορθολογικά. Νομίζω ότι αυτά είναι τα στοιχεία που θα προσελκύσουν τον έξυπνο αναγνώστη, ο οποίος έχει αποφασίσει να διαθέσει το χρόνο του για να διαβάσει ένα θρίλερ, με ανάλογη πλοκή, ανατροπές και απρόοπτο τέλος.

Σε ποια κατηγορία θα εντάσσατε το μυθιστόρημα στο πολιτικό ή στο ιστορικό μυθιστόρημα;


Είναι πολιτικό θρίλερ.

Ποια άλλα έργα έχετε γράψει;


Αυτό είναι το πρώτο μου μυθιστόρημα. Έχουν εκδοθεί όμως άλλα οκτώ βιβλία μου πολιτικού και ιστορικού περιεχομένου μεταξύ των οποίων είναι «Η Τουρκία στο Μεταβαλλόμενο Διεθνές Περιβάλλον», «Η Γεωγραφική Συνάρτηση στο Γεωπολιτικό Αίνιγμα» «Τουρκία, η Ανέλιξη της Προσωπικότητας του κράτους» και «Η Ελληνική Μεταβολή του 1821».



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ