Αναρτήθηκε στις:10-11-25 12:12

Βιωματική δράση «Τέχνες και Ψυχική Υγεία» στο Μουσικό Σχολείο Άρτας


Την Πέμπτη στις 30 Οκτωβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε στο Μουσικό Σχολείο Άρτας βιωματική δράση με τίτλο «Τέχνες και Ψυχική Υγεία», με στόχο την ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών και μαθητριών μέσα από τις τέχνες.

Η δράση σχεδιάστηκε με αφορμή τον ορισμό της 10ης Οκτωβρίου ως Παγκόσμιας Ημέρας Ψυχικής Υγείας και υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της εγκυκλίου του ΥΠΑΙΘΑ (Φ.5/127043/Δ7/9-10-2025) με θέμα: «Διοργάνωση δράσεων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας», που καλεί τις σχολικές μονάδες να πραγματοποιήσουν δράσεις με σκοπό την προαγωγή της κοινωνικής και συναισθηματικής ευεξίας μαθητών/μαθητριών και την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας για τη σημασία της ψυχικής υγείας.

Οι στόχοι της δράσης ήταν η:
• εξοικείωση με την έννοια της ψυχικής υγείας ως καθημερινή φροντίδα.

• κατανόηση του τρίπτυχου σκέψη – συναίσθημα – συμπεριφορά.

• σύνδεση των τεχνών με την αυτοέκφραση.

• καλλιέργεια ενσυναίσθησης και αποδοχής.

• ενίσχυση των ψυχικών αποθεμάτων και της ανθεκτικότητας.

• προώθηση της αποστιγματοποίησης ζητημάτων που αφορούν στην ψυχική υγεία.

Αρχικά, στη δράση έγινε συζήτηση για την ψυχική υγεία και τον τρόπο που αυτή επηρεάζει την καθημερινότητα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώθηκαν με το τρίπτυχο σκέψη – συναίσθημα – συμπεριφορά και τη σύνδεσή τους. Στη συνέχεια, η ψυχική υγεία συνδέθηκε με τις τέχνες, αναδεικνύοντας τη δύναμή τους να βοηθούν στην έκφραση, την εκτόνωση και την επούλωση. Παράλληλα, έγινε αναφορά στον ρόλο της τέχνης στην προώθηση του αντι-στίγματος για τα θέματα ψυχικής υγείας.

Ακολούθως, οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίστηκαν σε ομάδες και δημιούργησαν το δικό τους συμβολικό «Ταξίδι προς το φως», αποτυπώνοντας τις συναισθηματικές τους διαδρομές και τα ψυχικά τους αποθέματα μέσα από μια εικαστική δημιουργία. Οι σκέψεις και τα συναισθήματα έχουν τη δική τους ζωή και χρειάζονται τον δικό τους ασφαλή χώρο για να εκφραστούν. Τα χρώματα και τα διάφορα υλικά πήραν τη θέση του λόγου και των λέξεων που συχνά είναι δύσκολο να ειπωθούν. Μέσα από τη συλλογική δημιουργία, τα παιδιά σχεδίασαν τους «χάρτες των συναισθημάτων» τους, αναγνωρίζοντας έτσι και δημιουργώντας τον δικό τους χώρο ασφάλειας.

Στη συνέχεια, έγραψαν ένα προσωπικό γράμμα προς τον μελλοντικό τους εαυτό — ένα μήνυμα ενθάρρυνσης και στήριξης, το οποίο θα διαβάσουν στο μέλλον, όταν το χρειαστούν.

Η δράση ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία δύο μεγάλων ομάδων, που αποτέλεσαν την ορχήστρα και τη χορωδία, παρουσιάζοντας το τραγούδι «Μαζί σου στο φως (Hadal ah bek cover)» των Issam Alnajjar και Sara Ihab Ibrahim Shalby, σε διασκευή της Μαρίζας Ρίζου και ελληνικούς στίχους του Νίκου Μωραΐτη.

Η δράση αποτέλεσε μια όμορφη ευκαιρία για επικοινωνία, με τους μαθητές και τις μαθήτριες να συμμετέχουν με μεγάλο ενδιαφέρον, αποδεικνύοντας ότι η τέχνη, σε κάθε της μορφή, ενδυναμώνει την ψυχική υγεία των εφήβων. Μέσα από τη διαδικασία αυτή αναπτύχθηκαν η προσωπική έκφραση συναισθημάτων, η αυτοπεποίθηση, η δημιουργικότητα, η ενσυναίσθηση και η συμπερίληψη, συμβάλλοντας ώστε το άτομο να μπορεί να βρεθεί σε μια κατάσταση ευεξίας που το βοηθά να αναγνωρίσει τις ικανότητές του, να αντιμετωπίσει τις πιέσεις της ζωής και να συνεισφέρει δημιουργικά στην κοινωνία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Ψυχικής Υγείας.

Παρόμοιες δράσεις ενισχύουν τον ρόλο της σχολικής κοινότητας γενικά και ειδικότερα των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, τα οποία, έχοντας ως βασικό συστατικό την τέχνη παράλληλα με τα μαθήματα γενικής παιδείας, επιτυγχάνουν εξαιρετικά αποτελέσματα στη βελτίωση της ψυχικής υγείας των μαθητών και μαθητριών τους.

Η στήριξη των συγκεκριμένων σχολείων, καθώς και η ενδυνάμωση του ρόλου των τεχνών σε όλα τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας των παιδιών και εφήβων της χώρας, λειτουργώντας θετικά σε όλο το φάσμα της σύγχρονης κοινωνίας.



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ