Η αλματώδης άνοδος των πληρωμών με κάρτα ξεκίνησε το 2015, το οποίο θεωρείται έτος ορόσημο για τον κλάδο. Τα capital controls που επιβλήθηκαν τότε πυροδότησαν μια πρωτοφανή έκρηξη, η οποία συνεχίστηκε τα επόμενα χρόνια και πριμοδοτήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid – 19.
Καταλυτικό ρόλο για την περαιτέρω ανάπτυξη των συναλλαγών με πλαστικό χρήμα, σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο παίζει η έμφαση που δίνει η κυβέρνηση καθώς θεωρείται από τα πλέον αποτελεσματικά μέτρα πάταξης της φοροδιαφυγής.
Σύμφωνα με πρόσφατη του ΙΟΒΕ, η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών περιόρισε τη φοροδιαφυγή και ταυτόχρονα αύξησε τα δημόσια έσοδα κατά 660 εκατ. ευρώ. «Η κάρτα έγινε συνώνυμο της πάταξης της φοροδιαφυγής ενώ παράλληλα τόνωσε τα δημόσια έσοδα», σημείωσε ο κ. Πολυδώρου.
Επιπλέον ώθηση εκτιμάται πως έδωσε η είσοδος των εταιρειών fintech για πρώτη φορά το 2019. Ειδικότερα, οι λύσεις «buy now, pay later» (αναβαλλόμενες πληρωμές) που προσέφεραν και η «απάντηση» των παραδοσιακών τραπεζικών ιδρυμάτων, οι οποίες λάνσαραν με την σειρά τους καινοτόμα προϊόντα, όπως οι κάρτες dual από την Εθνική Τράπεζα ενώ η Πειραιώς ίδρυσε δική της fintech. «Ο εκδημοκρατισμός της πίστωσης», όπως είπε το στέλεχος της MasterCard βοήθησε σημαντικά την ανάπτυξη των συναλλαγών με κάρτες.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η Mastercard, η μέση συναλλαγή διαμορφώνεται πλέον στα 27 ευρώ μεσοσταθμικά (33 ευρώ στο ηλεκτρονικό εμπόριο και 25 ευρώ στο φυσικό) ενώ το 15% των πληρωμών γίνεται με πιστωτική κάρτα και το 85% με χρεωστικές. «Η μείωση της μέσης συναλλαγής είναι άλλη μια απόδειξη της αυξανόμενης διείσδυσης του πλαστικού χρήματος…», ανέφερε ο κ. Πολύδωρος, επισημαίνοντας πως οι Έλληνες πλέον χρησιμοποιούν και για τις καθημερινές συναλλαγές τους τις κάρτες.
Σε ό,τι αφορά στη χρήση ψηφιακών πορτοφολιών, σύμφωνα με στοιχεία της Mastercard, η διείσδυσή τους στην Ελλάδα δεν ξεπερνά το 20% του όγκου συναλλαγών με κάρτα. Στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα πάντα με στοιχεία του ΙΟΒΕ το 27% του συνόλου των συναλλαγών με κάρτα, κάρτα από 25% το 2022 και 23% το 2021. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΤ, οι διαδικτυακές απάτες στο e-commerce περιορίζονται στο 0,02% του συνόλου των συναλλαγών.