Καχριμάνης: Η σύνδεση των Τζουμέρκων με την Ιόνια Οδό έργο ζωής και ανάπτυξης
Οδικά έργα Π.Ε. Άρτας: Αντιπαράθεση Ψαθά-Παπαχρηστάκη στη συνεδρίαση Λογοδοσίας
Εκτεταμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αρδευτικών δικτύων ΓΟΕΒ-ΤΟΕΒ
Πρόταση 17.610.000 ευρώ για κοινωνική στέγαση στο Ε.Π. «Ήπειρος 2021-2027»
Ολοκληρώθηκε η μελέτη Ηγουμενίτσα-Μαυρομάτι
Ολοκληρώθηκε το επιδοτούμενο πρόγραμμα κατάρτισης «Εμβολιασμός Δενδρωδών Καλλιεργειών» της ΔΥΠΑ σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Άρτας

Στην σημερινή συνεδρίαση λογοδοσίας στην εισήγησή μου υπήρξαν ασαφείς απαντήσεις με υπεκφυγές και αποπροσανατολισμούς. Τόσο ο κ. Καχριμάνης όσο και ο κ. Ψαθάς απάντησαν απαξιωτικά για τους πολίτες της Άρτας και έδειξαν για μία ακόμη φορά ότι αδιαφορούν πλήρως για τον Νομό Άρτας και μόνο προεκλογικά θυμούνται τα προβλήματα υποσχόμενοι αυτό που κάνουν 15 χρόνια τώρα.
Με τον τρόπο που απάντησαν δείχνει ξεκάθαρα ότι έχω ΑΠΟΛΥΤΟ ΔΙΚΙΟ και έδειξαν ότι θα μείνουν στις απαντήσεις και όχι στην επίλυση των προβλημάτων.
Η εισήγηση είναι η εξής:
Σήμερα στο δεύτερο μέρος για το οδικό δίκτυο της Άρτας θα αναφερθώ στους Δήμους Νικολάου Σκουφά και Γεωργίου Καραϊσκάκη. Τον Σεπτέμβρη σας παρουσίασα στην συνεδρίαση λογοδοσίας τα προβλήματα του οδικού δικτύου του Δήμου Άρτας και του Δήμου Κεντρικών Τζουμέρκων. Πέρασαν ήδη 2 μήνες, δώσατε κάποιες υποσχέσεις (δεν θα αναφερθώ τώρα), αλλά μέχρι σήμερα δεν έγινε κάτι.
Θα θέσω υπόψη του Περιφερειακού Συμβουλίου τα προβλήματα του οδικού δικτύου του Δήμου Νικολάου Σκουφά και του Δήμου Γεωργίου Καραϊσκάκη, που περίπου έχουν τα ίδια προβλήματα με τους άλλους Δήμους που συζητήσαμε.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της περιοχής είναι το δημογραφικό και θα έπρεπε να σας προβληματίσει. Έχει το οδικό δίκτυο σχέση με αυτό; Φυσικά έχει, γιατί το οδικό δίκτυο παίζει μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη μιας περιοχής.
Σήμερα, αν είναι εύκολη και άμεση η πρόσβαση με αστικά κέντρα και είναι ασφαλές το οδικό δίκτυο που χρησιμοποιούν κάτοικοι, επαγγελματίες και μαθητές, δίνει λύση στην παραμονή των ανθρώπων στον τόπο τους και στην ανάπτυξη της περιοχής.
Η Περιφέρεια έχει υποχρέωση να συντηρεί το μεγάλο οδικό δίκτυο, που πρέπει να έχει σήμανση, ειδικά στα επικίνδυνα σημεία, και να έχει πλήρη διαγράμμιση. Τα πράγματα είναι οριακά και οφείλουμε να στηρίζουμε τις τοπικές κοινωνίες και να υπάρχει συνεργασία με τους πολίτες, να δίνουμε λύσεις.
Σε ό,τι αφορά το Δήμο Καραϊσκάκη, που φαίνεται να υστερεί κατά πολύ σε σχέση με άλλους Δήμους στον αναπτυξιακό σχεδιασμό και στο οδικό δίκτυο, ειδικά στην αγροτική οδοποιία, ενώ υπερτερεί γεωγραφικά σημαντικά για τη σύνδεση με Θεσσαλία μέσω Καρδίτσας και Στερεάς Ελλάδας μέσω Ευρυτανίας, και ενώ έχουν γίνει ανακοινώσεις προφανώς επικοινωνίας, στην πράξη δεν υπάρχει καμία βελτίωση.
Είπατε προεκλογικά, κάθε έργο έχει τη σφραγίδα της περιοχής, προχωράμε στην κατασκευή μονάδας κομποστοποίησης στην Άρτα που εντάχθηκε στο Interreg με προϋπολογισμό 1,7 εκατομμύρια ευρώ.
Είπατε, σε κάθε γωνιά της Άρτας γίνονται έργα, προχωράμε στη δια-νομαρχιακή σύνδεση Ευρυτανίας – Άρτας από Αστροχώρι – Μεγαλόχαρη με συνολικό προϋπολογισμό 8,7 εκατομμύρια ευρώ, νέος δρόμος Καστανιά – Τετράκωμο 3,43 εκατομμύρια ευρώ και θα συνδέει τους Δήμους Γεωργίου Καραϊσκάκη και των Κεντρικών Τζουμέρκων με κατάληξη την εθνική οδό Άρτα – Τρίκαλα – Καρδίτσα. Οι δύο Δήμοι με άλλα δύο έργα 800.000€ θα συνδέονται με το Δήμο Νικολάου Σκουφά.
Είπατε, προγραμματίζουμε εκτεταμένες παρεμβάσεις από Πηγές Άρτας μέχρι τα όρια νομού Καρδίτσας με 620 χιλιάδες ευρώ. Συνδέουμε το Κομπότι με το λιμάνι Μενιδίου, έργο πολλαπλά χρήσιμο. Δεν αναφερθήκατε όμως στον δρόμο Κομπότι – Κόπραινα, που χρίζει άμεσης αποκατάστασης γιατί χρησιμοποιείται από επισκέπτες και ψαράδες της περιοχής.
Είπατε μπροστά μας έχουμε μία πρόκληση, το αρδευτικό Κομπότι – Μεγάρχη, εξετάζουμε τι και πώς μπορεί να γίνει. Είπατε θέλουμε να συμμετέχουν επιχειρηματίες από την Άρτα, χρειάζονται όμως νέες κλίνες, τέτοιου είδους επενδύσεις μας βρίσκουν συμπαραστάτες.
Μια επένδυση όμως που μπορούσε να γίνει και αναφέρομαι στην περιοχή της Μαρκινιάδας, επρόκειτο για γηροκομείο, δεν έγινε. Ξέρετε γιατί; Επειδή ο δρόμος είναι σχεδόν κατεστραμμένος και η χρήση του μόνο προβλήματα θα δημιουργούσε.
3/10/23 είπατε όταν ρωτηθήκατε για την ιεράρχηση των αναγκών της Ηπείρου για το οδικό δίκτυο στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, που δώσατε μία συνέντευξη, είπατε: «Ολοκλήρωση των βασικών συγκοινωνιακών υποδομών στις οποίες περιλαμβάνονται βασικές αρτηρίες Ιόνιας Οδού – Κακαβιά, Ιόνιας Οδού με Πρέβεζα – Ηγουμενίτσα, Εγνατία Οδό προς Μαυρομάτη, Ιόνιας Οδού προς Πράμαντα και Τζουμέρκα, αναβάθμιση του οδικού δικτύου προς Κόνιτσα και προς Πρέβεζα μέσω Εγνατίας Οδού από Λάκα Σουλίου».
Αυτά είπατε, για την Άρτα ούτε λέξη, λες και δεν ανήκει στην Ήπειρο. Αυτό είναι το ενδιαφέρον σας για την Άρτα; Πλήρης άγνοια; Δεν μπορείτε να μας πείσετε ότι δείχνετε ενδιαφέρον για την Άρτα.
Στην τελευταία προεκλογική συγκέντρωση στην Άρτα είχατε μιλήσει για 4 κόμβους στον Δήμο Νικολάου Σκουφά. Ένας κόμβος που δεν προτείνατε αλλά έχει μεγάλη ανάγκη η περιοχή λόγω πολύ μεγάλης κυκλοφορίας είναι στην Κυράτσα.
Απορώ πώς δεν σας τον πρότειναν οι σύμβουλοί σας, γιατί εκτός του ότι έχουν γίνει πολλά ατυχήματα, η Κυράτσα είναι πρώτος οικισμός στον Δήμο Νικολάου Σκουφά σε πληθυσμό και στην περιοχή υπάρχει Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο, ενώ πολλοί μαθητές χρησιμοποιούν το αστικό ΚΤΕΛ για μεταφορά τους σε Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ.
Ερωτώ:
1. Τι θα γίνει τελικά με τους κόμβους στο Δήμο Νικολάου Σκουφά; Πέρασαν δύο χρόνια και δεν έχει γίνει καμία ενέργεια πλην του κόμβου στην είσοδο του Πέτα. Θα προγραμματίσετε δημιουργία κόμβου στην περιοχή της Κυράτσας; Αυτή την άμεση ανάγκη πριν θρηνήσουμε θύματα;
2. Θα βάλετε φωτισμό στη στροφή της Αμφιθέας όπου λόγω επικινδυνότητας του δρόμου γίνονται ατυχήματα;
3. Θα δώσετε λύση στην πρόσβαση προς το εργοστάσιο κομποστοποίησης που χρηματοδοτήθηκε από την Περιφέρεια με αποτέλεσμα να μην λειτουργεί;
4. Θα παρέμβετε επιτέλους να γίνει ο δρόμος Κομπότι – Κόπραινα και Κομπότι – Μενίδι;
5. Γιατί δεν προχωράει η Περιφέρεια στη σύνταξη μελέτης Μεγαλόχαρη – Μεσόπυργος; Ο Μεσόπυργος είναι ένα από τα λίγα χωριά που μένουν νέοι άνθρωποι και έχει ακόμα σχολείο. Πώς περιμένετε να στηρίξετε τον ορεινό όγκο χωρίς δρόμους και πρόσβαση στα νοσοκομεία και την πόλη της Άρτας;
6. Σε ό,τι αφορά τις διαδημοτικές συνδέσεις, γιατί ενώ είχατε αίτημα από κατοίκους για σύνταξη μελέτης Άνω Πέτρα – Μεγάρχη, δεν έχετε αναλάβει πρωτοβουλία για χρηματοδότηση της βελτίωσης του δρόμου που εξυπηρετεί και την αγροτική παραγωγή;
7. Τι θα γίνει με το δρόμο Δημαριό – Κομπότι;
8. Για το δρόμο Άρτα – Καρδίτσα, για τον οποίο υπήρξε και ιδιαίτερη αναφορά για τα πολλά πλεονεκτήματα της κατασκευής σε μία πρόσφατη σύσκεψη στο γραφείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Αθήνα, όπου ήμουν παρών και η πρόσκληση ανέφερε ότι θα τοποθετηθείτε κι εσείς, κακώς όμως δεν παρευρεθήκατε, μήπως η Περιφέρεια πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία να διεκδικήσει τα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως ανέφερε και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ελλάδος, κ. Τζιτζικώστας;
9. Σε ό,τι αφορά το δρόμο Άρτα – Ευρυτανία, γιατί η Περιφέρεια καθυστέρησε σημαντικά την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, στερώντας κονδύλια από την κατασκευή της μελέτης μέχρι τον Άγιο Κοσμά Μεγαλόχαρης, μένοντας την πραγματικότητα το πιο επικίνδυνο κομμάτι Μπαφατεικά – Άγιος Κοσμάς χωρίς βελτιώσεις; Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η Περιφέρεια για χρηματοδότηση της ολοκλήρωσης της δεύτερης φάσης;
Για οδικά έργα της Περιφερειακής Ενότητας Άρτας, που είτε υλοποιούνται, είτε έχουν προγραμματιστεί, ενημέρωσε το Περιφερειακό Συμβούλιο ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Άρτας κ. Βασίλης Ψαθάς, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσε η παράταξη «Ήπειρος Όλον» δια του Περιφερειακού Συμβούλου κ. Άλκη Παπαχρηστάκη.
Στην τοποθέτησή του ο κ. Β. Ψαθάς ανέφερε:
«Θα περίμενα ο κύριος Παπαχρηστάκης, ο οποίος σε προηγούμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου είχε εκφράσει μεγάλη αγωνία για τη διπλή γεφύρωση του Αράχθου, σήμερα να είχε ένα θετικό λόγο για την προσπάθεια που έγινε με θετικό αποτέλεσμα και το έργο δημοπρατείται.
Αντί αυτού, μας παραθέτει σήμερα ένα κατάλογο δρόμων που πρέπει να αποκαταστήσει η Περιφέρεια. Στην πολιτική αυτό μπορεί να χαρακτηριστεί μια απόπειρα υποβάθμισης μιας θετικής εξέλιξης για την Άρτα, βάζοντας στη συζήτηση άλλα ζητήματα ή και προβλήματα. Τη χαρακτηρίζω απόπειρα, για τον απλό λόγο ότι τα πραγματικά γεγονότα τον διαψεύδουν και μας δίνει την ευκαιρία να παρουσιάσουμε μια σειρά από έργα που προχωρήσαμε ή και έχουμε σε εξέλιξη.
Η διπλή γεφύρωση του Αράχθου, όμως, είναι μια ακόμη επίδειξη ενδιαφέροντος της Περιφερειακής Αρχής για την Περιφερειακή Ενότητα Άρτας. Μόνο για αυτό το έργο η Περιφέρεια διαθέτει από δικούς της πόρους 3 εκατομμύρια ευρώ.
Ο κ. Παπαχρηστάκης όμως κάνει και κάτι άλλο: Στη λίστα όσων πρέπει να γίνουν κατά τη γνώμη του περιλαμβάνει και έργα είτε των Δήμων, είτε άλλων φορέων, όπως των ΤΟΕΒ ή και του ΦΟΣΔΑ. Τυχαίο; Από άγνοια; Από πολιτική σκοπιμότητα; Μπορεί το ένα, μπορεί και τα τρία.
Συγκεκριμένα:
• Να το επαναλάβουμε ότι η αγροτική οδοποιία ανήκει στους Δήμους και η Περιφέρεια Ηπείρου συνδράμει κατά διαστήματα και κατά περίπτωση μέσω Προγραμματικών Συμβάσεων.
• Η κατασκευή κόμβου στην Κυράτσα, είναι αρμοδιότητα του Δήμου Νικολάου Σκουφά.
• Η στροφή Αμφιθέας, είναι εντός οικισμού, και η αρμοδιότητα ανήκει στο Δήμο Γ. Καραϊσκάκη.
• Οι διαδημοτικές συνδέσεις Άνω Πέτρα – Μεγάρχη είναι αρμοδιότητας του Δήμου.
• Η πρόσβαση προς τη Μονάδα Κομποστοποίησης είναι αρμοδιότητα του ΦΟΣΔΑ και η Περιφέρεια είχε αναλάβει με χρηματοδότηση από το Interreg μόνο την κατασκευή του εργοστασίου.
• Στη λίστα αυτή προστέθηκε πριν δέκα ημέρες και ένα ακόμη έργο: Ο δρόμος Αθαμάνιο – Θεοδώριανα, με προϋπολογισμό 2 εκ. ευρώ, τον οποίο θα ολοκληρώσει η Περιφέρεια Ηπείρου, όπως αποφασίστηκε σε σύσκεψη που έγινε στο Υπουργείο Υποδομών.
Σε ό,τι αφορά το επαρχιακό δίκτυο και τη σύνδεση Περιφέρειας και όμορων Νομών, η Περιφέρεια:
• έχει διαθέσει περίπου 900.000 ευρώ για τη σύνδεση με Θεσσαλία (Πηγές έως όρια Νομού).
• Για τη σύνδεση με Δυτική και Στερεά Ελλάδα έχει ολοκληρωθεί το έργο Μεσόπυργος – Αυλάκι – όρια Νομού π/υ 2,6 εκ. ευρώ και έχει σταλεί στο Υπουργείο τεχνικό δελτίο 3 εκ. ευρώ της Β΄ φάσης του έργου για ένταξη σε πρόγραμμα.
• Έχει ολοκληρωθεί και το έργο Αστροχώρι – Μεγαλόχαρη Α΄φάση π/υ 2,2 εκ. ευρώ και η Β΄ φάση π/υ 2,5 εκ. ευρώ.
Από μέρους των γειτονικών Περιφερειών δεν έχει υλοποιηθεί κάποιο σχετικό έργο σύνδεσης.
Συνεχίζοντας:
• Το έργο Καστανιά – Τετράκωμο έχει ολοκληρωθεί και ενώνει δύο ορεινούς όγκους.
• Η διάνοιξη του δρόμου Κομπότι – Κόπραινα, είναι σε φάση μελέτης, ενώ η γέφυρα είναι σε φάση κατασκευής, υπάρχει ανάδοχος.
• Ο δρόμος Μεγαλόχαρη – Μεσόπυργος έχει συντηρηθεί και αν χρειαστεί θα συντηρηθεί εκ νέου.
• Για το δρόμο Δημαριό – Κομπότι, παρότι είναι αγροτικός δρόμος έχουμε εγκρίνει πίστωση 300.000 ευρώ.
• Στο τεχνικό πρόγραμμα της Π.Ε. Άρτας εντάχθηκε μελέτη για τον κόμβο Σελλάδων – Κομπότι.
• Δεν έχουμε ενημερωθεί σε ποια χρηματοδοτικά εργαλεία αναφέρθηκε ο κ. Τζιτζικώστας, ωστόσο στο ΕΣΠΑ δεν υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης για το έργο Άρτα – Καρδίτσα.
Εκτός αυτών:
• Τον περασμένο Οκτώβριο η Περιφέρεια κατέθεσε πρόταση χρηματοδότησης για το έργο άρδευσης μέσω του φράγματος Κομποτίου, προϋπολογισμού 75 εκ. ευρώ.
Όσα προανέφερα αποδεικνύουν ότι δεν έχουμε αφήσει ζητήματα της Περιφερειακής Ενότητας Άρτας χωρίς να επιληφθούμε. Οι ανάγκες βέβαια είναι πολλές. Δυστυχώς τα καιρικά φαινόμενα συχνά αφήνουν πίσω τους πληγές και ζημιές που πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα και προκαλούν καθυστερήσεις στην υλοποίηση άλλων προγραμματισμένων έργων.
Σημασία δεν έχει τι μπορεί να ειπωθεί μια δεδομένη στιγμή, αλλά τι γίνεται σε βάθος χρόνου. Και εμείς είμαστε Περιφερειακή Αρχή των πράξεων και όχι των λόγων.
