Αναρτήθηκε στις:08-08-22 13:04

Το πλιάτσικο των funds πέρασε σε άλλο επίπεδο


Γράφει ο Άρης Τάτσης*


Ο πελάτης μου ήρθε αλαφιασμένος στο γραφείο. Του ήρθε στο κινητό μήνυμα sms από fund να ρυθμίσει “ευνοϊκά” το χρέος του. Αλλά ο άνθρωπος δε χρωστούσε σε κανέναν.

Τηλεφώνησα στην εταιρία μπας κι επρόκειτο για ανθρώπινο λάθος. Έστω και του υπολογιστή τους. Άρχισε το πανηγύρι.

Μου είπαν ότι δεν έψαχναν τον πελάτη μου, αλλά τον Τάδε Ταδόπουλο (ευελπιστώ ότι αντιλαμβάνεστε ότι δε μπορώ να σας πω το όνομα). Μάλιστα ήταν κι επίμονοι, ζητώντας μου να ρωτήσω τον πελάτη μου αν γνωρίζει τον Ταδόπουλο. Βέβαια αυτό σημαίνει ότι αποκλείεται να μπέρδεψαν ένα ψηφίο ανάμεσα στα κινητά του πελάτη μου και του Ταδόπουλου. Κάτι τέτοιο θα “έβγαζε μάτι”, οπότε θα μου το έλεγαν από την αρχή.

Βέβαια ο πελάτης μου δεν γνωρίζει κανέναν με αυτό το όνομα.

Ίσως τους έδωσε τον αριθμό του κινητού η χαρτορίχτρα του υπολογιστή τους. Αλλά το μόνο εύλογο συμπέρασμα είναι ότι απέστειλαν μαζικά μηνύματα σε τυχαίο κοινό παραληπτών (αυτό που λαϊκά το λέμε “όπου λάχει”). Αν έπεφταν σε έμπειρο, είχαν έτοιμες μπαρούφες για ταδόπουλους. Αν έπεφταν σε άπειρο ίσως κατάφερναν να τον ξεζουμίσουν.

Για τις τηλεφωνικές κλήσεις που καταγράφονται σας τα έχω ξαναπεί (στο “παρακολουθητήρια θερντ πάρτι κούκις” που δημοσιεύθηκε στο https://aristatsis.wordpress.com στις 29-3-2022). Εκεί αναφέρω ότι:
“Πάμπολλες φορές θα τηλεφωνηθείτε με εταιρίες που θα σας ζητήσουν να συμφωνήσετε να καταγράψουν τη συνομιλία. Το αρχείο ήχου της συνομιλίας είναι προσωπικό σας δεδομένο. Υποχρεούνται να σας το δώσουν αν το ζητήσετε. Οι μεγάλες εταιρίες υποχρεούνται από το νόμο να έχουν υπεύθυνο προστασίας προσωπικών δεδομένων. Αυτός είναι ο επονομαζόμενος Ντι Πι Ο (DPO, από το Data Protection Officer). Οι ευθύνες του είναι τεράστιες. Η ΑΠΔΠΧ δεν αστειεύεται”.

Τηλεφώνησα στο fund για να μου πουν τις λεπτομέρειες προκειμένου να μου στείλουν το αρχείο ήχου της καταγραφείσας συνομιλίας. Συνεχώς με διέκοπταν χωρίς λόγο κι αφορμή. Έμεινα με την εντύπωση ότι το έκαναν εσκεμμένα μπας και με κλονίσουν και τελικά δε ζητήσω το αρχείο. Το μόνο σίγουρο, αφού μίλησα με δύο υπαλλήλους οι οποίες ακούγονταν ότι ήταν έμπειρες (δεν προσλήφθηκαν χθες από το fund) προφανώς μου έλεγαν ψέμματα ότι δεν τους είχε ξανατύχει να τους ζητήσουν την καταγραφή της συνομιλίας.

Κοντός ψαλμός αλληλούϊα. Τους έστειλα εξώδικο για να είναι όλα γραπτά και να βγαίνει άκρη. Περιμένω την απάντηση.

Να το θυμάστε τα ανεμάρπαστα λόγια που έλεγε ο όμηρος (“έπεα πτερόεντα”, λόγια που τα παίρνει ο αέρας) συμφέρουν αυτούς. Εσείς θέλετε να βγαίνει άκρη. Αρκεί βέβαια να μη βρίζετε. Μπορείτε απλά να περιμένετε να κλείσετε πρώτα το ακουστικό.

Τους έκανα και καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για το κινητό τηλέφωνο του πελάτη μου. Η υποβολή καταγγελίας ως διαδικασία είναι απλή. Συνδέεστε στην ιστοσελίδα της ΑΠΔΠΧ, δίνετε τους κωδικούς της εφορίας και την υποβάλετε. Μπορείτε και μόνοι σας. Δυστυχώς η νομοθεσία των προσωπικών δεδομένων είναι πολύπλοκη και στριφνή. Καλύτερα είναι να απευθυνθείτε στο δικηγόρο σας.

Και βέβαια ο εισαγγελέας ανυπομονεί να γνωρίσει τον Τάδε Ταδόπουλο. Έχουμε χρόνο γι’ αυτό.

Το fund φέρει την επωνυμία B2kapital. Ισχυρίζεται ότι είναι νορβηγικών συμφερόντων (στην ιστοσελίδα τους αναφέρουν: “Η εταιρεία «Β2KAPITAL Α.Ε.Δ.Α.Δ.Π.» είναι μέλος του ομίλου B2HOLDING. H εταιρεία B2HOLDING ASA εδρεύει στο Όσλο της Νορβηγίας και οι μετοχές της διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο Αξιών του Όσλο της Νορβηγίας (Oslo Børs)”. Δεν έτυχε να έχω οποιαδήποτε άλλη συναλλαγή μαζί τους. Και βεβαίως δε γνωρίζω ποιος είναι ο μεγαλομέτοχος της νορβηγικής μητρικής εταιρίας. Αυτό άλλωστε είναι ένα θέμα που αφορά όλα τα αρπαχτικά των funds.

Αν έρθει απάντηση στο εξώδικο από την κρύα Νορβηγία θα τη δημοσιεύσω με ιδιαίτερη χαρά.

Πάμε τώρα σε σας. Προσέξτε πόσο βλακωδώς φέρθηκε το fund:
1. Ό,τι κι αν έγινε και στάλθηκε το sms στον πελάτη μου ήταν τεράστια βλακεία που είπαν συγκεκριμένο όνομα του δήθεν παραλήπτη.
2. Ήταν βλακεία που δε λογάριαζαν ότι με είχαν ενημερώσει ότι κατέγραφαν τις κλήσεις.
3. Με τις διακοπές προσπάθησαν να με εκνευρίσουν, οπότε μου έδωσαν παραπανίσιο κίνητρο να το συνεχίσω μέχρι εκεί που δεν πάει άλλο.

Πλην όμως δεν έχω αντιμετωπίσει ποτέ μέχρι τώρα έξυπνη συμπεριφορά από εισπρακτικές και funds (δεν εννοώ τα δικηγορικά γραφεία που λειτουργούν σαν εισπρακτικές. Αυτά συμπεριφέρονται αλλιώς).

Προκύπτει λοιπόν τεράστια ευθύνη δική σας απέναντι στον εαυτό σας. Βρίσκουν και σας τα κάνουν.

Η λύση είναι συγκλονιστικά απλή.

Η δανειακή σύμβαση σας “δένει” όσο σας “δένει”. Δε “σφίγγει” πιο πολύ. Το μόνο ενδεχόμενο είναι να είναι “πιο χαλαρή” από όσο νομίζετε κι από όσο σας λένε. Συνεπώς δεν υπάρχει ο παραμικρός λόγος να τους φοβάστε. Μόνο καλύτερα μπορούν να γίνουν τα πράγματα για σας. Χειρότερα δεν έχει από όσο σας τα λένε.

Κι αφού πάρετε μια πρώτη ψυχολογική ανάσα, κάντε τα βασικά.

Μην παίρνετε τοις μετρητοίς αυτά που σας λένε. Πηγαίνετε “ψαχουλευτά”. Δηλαδή κάντε όλα τα απλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε. Σε αρκετές περιπτώσεις το αποτέλεσμα θα σας εκπλήξει.

Όταν βρείτε ευκαιρία να συνομιλήσετε με τον εαυτό σας, αναρωτηθείτε: βρε μπας και βρήκαν και μας τα κάνουν;

Για να μην ξεχνιόμαστε στο “φυλάγετε τα ρούχα σας όταν συναλλάσεστε με fund” είχα γράψει:
“Σύμφωνα με το ν. 4354/2015 η διαχείριση των απαιτήσεων από μη εξυπηρετούμενα (“κόκκινα”) δάνεια που έχουν πωληθεί και μεταβιβαστεί από ελληνικές τράπεζες σε αλλοδαπές εταιρίες (funds) ανατίθεται αποκλειστικά στις εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ), οι οποίες εκπροσωπούν το fund στις συναλλαγές του με τους δανειολήπτες. Οι εταιρίες αυτές, αδειοδοτούνται από την Τράπεζα της Ελλάδος και το πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία τους καθορίζεται με σχετική πράξη της Εκτελεστικής Επιτροπής της Τράπεζας της Ελλάδος.

Η αλγεινή εμπειρία μου με ώθησε να σας συστήσω να είστε ιδιαιτέρως προσεκτικοί όταν συναλλάσσεστε με τις εταιρίες – εκπροσώπους των funds, προκειμένου να μη βρεθείτε εξαπατημένοι.

Α. Αρχικά πελάτης του γραφείου μου μου ανέθεσε τη ρύθμιση δύο οφειλών του, τις οποίες είχε αποκτήσει το ίδιο fund. Η πασίγνωστη εταιρία που εκπροσωπεί το fund επεχείρησε να εξαπατήσει τον πελάτη μου και εμένα.

Στην πρώτη περίπτωση ρύθμισης χρέους με απομείωση (“κούρεμα”) της οφειλής ο υπάλληλος της εταιρίας – εκπροσώπου του fund που υπέγραφε το σχέδιο ρύθμισης δεν ήταν εξουσιοδοτημένος προς τούτο, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) στοιχεία της εταιρίας. Απλά, καθαρά και ξάστερα, αν συμβούλευα τον πελάτη μου να υπογράψει τη ρύθμιση, μετά την εκ μέρους του εξόφληση το fund θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι δε δεσμεύεται από τη σύμβαση ρύθμισης και να ζητά για πανωπροίκια το ποσό που θα είχε κουρευτεί. Εξηγώ παρακάτω πώς είναι πρακτικά δυνατό να μεθοδευτεί αυτό.

Στο ίδιο σχέδιο ρύθμισης χρέους ο πελάτης μου θα ήταν υπερήμερος (εκπρόθεσμος) ακόμη και εάν κατέβαλε κανονικά όπως προβλεπόταν τις δόσεις του. Δεν ήταν ανθρώπινο λάθος. Παραπάνω από μία φορές μου έστειλαν το σχέδιο ρύθμισης με την ελαττωματική (προγενέστερη) ημερομηνία καταβολής. Προφανής σκοπός της συμπεριφοράς αυτής ήταν να μπορεί το fund να καταγγείλει τη σύμβαση ρύθμισης και να διεκδικήσει το ποσό που θα είχε κουρευτεί.

Βεβαίως εξήγησα στον πελάτη μου το ζήτημα και τον συμβούλευσα να μην υπογράψει. Υπέβαλα μάλιστα και μήνυση για απόπειρα απάτης.

Όσον αφορά το δεύτερο χρέος του ίδιου πελάτη μου πάλι υπέγραφε το σχέδιο ρύθμισης μη εξουσιοδοτημένος υπάλληλος της ίδιας εταιρίας – εκπροσώπου. Του έστειλα ηλεκτρονική επιστολή (email) επισημαίνοντας το θέμα και ζητώντας τις σχετικές εξουσιοδοτήσεις. Ακόμη μου τις στέλνουν.

Η περίπτωση αυτή βεβαίως είναι ιδιαιτέρως χαρακτηριστική. Ο πελάτης μου είχε συμφωνήσει προφορικά να τους δώσει 1.500 ευρώ εντός του 2020 αν καταλήγαμε σε συμφωνία. Παράτησαν το ποσό αυτό γιατί δυσκολεύονταν να στείλουν μια ρημάδα εξουσιοδότηση και βεβαίως δεν τόλμησαν να στραφούν ενατίον του δικαστικά. Ευτυχώς που έδειξαν περίτρανα το ποιόν τους και εκ του αποτελέσματος φρόντισαν να συνταχθεί το άρθρο αυτό για να προστατευθείτε εσείς.

Βεβαίως άμεσα υπέβαλα συμπληρωματική μήνυση για απόπειρα απάτης.

Β. Πρόσφατα άλλος πελάτης μου μου ανέθεσε να τον εκπροσωπήσω στις διαπραγματεύσεις με την εταιρία doValue, η οποία διαχειρίζεται τα κόκκινα δάνεια που πούλησε η τράπεζα Eurobank.

Πανηγύρι κανονικό. Υπάρχουν δύο εταιρίες με την ίδια ουσιαστικά επωνυμία, η doValue Greece και η DOVALUE HELLAS με το ίδιο ακριβώς αντικείμενο, δηλαδή τη διαχείριση απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις. Δεν έχει ξανασυμβεί στα παγκόσμια χρονικά η ίδια πολυεθνική εταιρία να έχει δύο θυγατρικές στην ίδια χώρα με την ίδια επωνυμία και το ίδιο αντικείμενο. Φαίνεται ότι αυτός που διοικεί τη μητρική εταιρία είναι ιδιαιτέρως απρόσεκτος, με αποτέλεσμα να εκτεθεί ανεπανορθωτα.

Ενόψει του ως άνω στοιχείου καταντούν απλές λεπτομέρειες ότι επί ένα μήνα είχε χαθεί μεταξύ Eurobank και doValue η εξουσιοδότηση του πελάτη μου προς εμένα, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που μου έδωσε η υπάλληλος της doValue ήταν ανύπαρκτη και πάμπολες άλλες ασυνέπειες που δείχνουν τουλάχιστον παντελή έλλειψη σοβαρότητας. Προς το παρόν δεν πρόκειται να χάσω άσκοπα το χρόνο μου.

Αυτό που έχει σκοπό να σας υπενθυμίσει αυτό το άρθρο είναι ότι εκ της φύσεως του πράματος η ενασχόληση του κάθε fund με τα κόκκινα δάνεια είναι ευκαιριακή. Όπως τα αγόρασαν και τα αγοράζουν πάμφθηνα, έτσι μπορούν, αφού εισπράξουν όσα θεωρούν ικανοποιητικά, να τα πουλήσουν εκ νέου. Η τιμή αγοράς των δανείων τους παρέχει αυτή τη δυνατότητα.

Φροντίστε λοιπόν να είστε διασφαλισμένοι στην περίπτωση αυτή. Επ’ ουδενί δεν επιθυμείτε να στραφείτε δικαστικά κατά των νομίμων εκπροσώπων του fund που ενδεχομένως σας εξαπατήσει. Κάλλιο γαϊδουρόδενε παρά γαϊδουρογύρευε.

Πολλοί από τους νομίμους εκπροσώπους των εταιριών “διαχείρισης απαιτήσεων” είναι κάτοικοι εξωτερικού. Ακόμη και Έλληνες πολίτες που διοικούν τέτοιες εταιρίες δηλώνουν κατοικία στο εξωτερικό. Ρωτήστε πόσο κοστίζουν οι επιδόσεις, οι κατασχέσεις και οι πλειστηριασμοί στο εξωτερικό κι ακολούθως βρείτε περιουσία τους για να την κατάσχετε”.

*Ο Άρης Τάτσης είναι δικηγόρος Άρτας (aristatsis.wordpess.com). Ειδικεύεται σε διαζύγια, τροχαία ατυχήματα και πτωχευτικό νόμο



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ









img