Αναρτήθηκε στις:29-11-21 18:19

ΛΑ.ΣΥ: H πανδημία στην Ήπειρο ανέδειξε χρόνια προβλήματα του δημόσιου συστήματος υγείας


Εισήγηση της Λαϊκής Συσπείρωσης για την κατάσταση των Δομών Υγείας στην Ήπειρο στη σημερινή (29/11) συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.

«Το περιφερειακό συμβούλιο συζητά με μεγάλη καθυστέρηση, 21 μήνες μετά την έναρξη της πανδημίας covid19, για το μείζων θέμα που απασχολεί τον ηπειρωτικό λαό, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες της ΛΑ.ΣΥ. να γίνει συζήτηση για το θέμα αυτό.

Εισαγωγικά να ευχαριστήσουμε και εκ μέρους του Π.Σ., τους διοικητές των ΓΝ Άρτας και Πρέβεζας, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν άμεσα στο αίτημα αποστολής στοιχείων για την λειτουργία των νοσοκομείων τους, που έθεσα με αποστολή email την Πέμπτη το πρωί. Δυστυχώς οι διοικητές του ΠΓΝΙ, του ΓΝ Χ/κώστα, του ΓΝ Φιλιατών και του ΓΝ Λευκάδας, παρ΄ότι επικοινώνησα τηλεφωνικά μαζί τους (πληντου διοικητή ΓΝ Λευκάδας) δεν ανταποκρίθηκαν, για να βοηθήσουν το Π.Σ. στην συζήτηση.. Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους καθυστέρησης της αποστολής της εισήγησης λόγω αναμονής έως και σήμερα το πρωί για την αποστολή των στοιχείων. Επιπλέον επίσημη πηγές στοιχείων αποτελούν οι επίσημες ετήσιες εκθέσεις λειτουργίας του ΠΓΝΙ έως το 2020, και η συλλογή στοιχείων για τις υπόλοιπες δομές από προσωπική διερεύνηση στις υπηρεσίες των νοσοκομείων και επικοινωνία με τους συνδικαλιστές, εκπροσώπους των υγειονομικών σε όλες τις δομές Υγείας στην Ήπειρο και Λευκάδα.

Η αντιμετώπιση της πανδημίας στην Ήπειρο ανέδειξε με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο τα χρόνια προβλήματα του δημόσιου συστήματος υγείας, αλλά απέδειξε και την άρνηση της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει τα χρόνια αυτά προβλήματα στο ελάχιστο, με αποτέλεσμα όχι μόνο να κυριαρχήσουν τα πρόχειρα μπαλώματα αλλά να καταστεί αδύνατη η ταυτόχρονη αποτελεσματική αντιμετώπιση και των άλλων, πλην covid νοσημάτων, προκαλώντας και στην Ήπειρο μια «παράλληλη πανδημία» λόγω της μη αντιμετώπισης χρόνιων και χειρουργικών παθήσεων.

Τα προηγούμενα χρόνια η σταθερές επιλογές όλων των κυβερνήσεων ήταν η εγκατάλειψη της πρόληψης της ασθένειας μέσω των αγροτικών (σε βουνά και κάμπο) και αστικών Κέντρων Υγείας και η αποδυνάμωση των περιφερειακών νοσοκομείων της Ηπείρου προς χάριν της υπερανάπτυξης του ΠΓΝΙ. Χαρακτηριστικά το ΠΓΝΙ έφτασε το 2019 να είναι 1ο πανελλαδικά σε επισκεψιμότητα με 430.000 ασθενείς από τους οποίους οι 34.500 από την ΄Άρτα, οι 36.700 από την Πρέβεζα, οι 36.330, όταν το 2013 η συνολική επισκεψιμότητα ήταν 251.000 ασθενείς. Η πανδημία οδήγησε σε πτώση της συνολικής επισκεψιμότητας το 2020 στις 323.000 και δραστική μείωση της επισκεψιμότητας από τους άλλους νομούς (Άρτα μείον 15.000, Πρέβεζα μείον 14.000, Θεσπρωτία μείον 11.000) και τεράστια αύξηση της επιβάρυνσης στα εγκαταλελειμμένα περιφερειακά νοσοκομεία, των οποίων η ανάγκη ύπαρξης αμφισβητούνταν διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις.

Πριν περάσουμε στην αναλυτική τεκμηρίωση τα γενικά χαρακτηριστικά είναι:

1. Η πλήρης αποδυνάμωση της ήδη διαλυμένης πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας αγροτικού και αστικού τύπου, για να στηριχτεί η λειτουργία των νοσοκομείων, στα οποία ακόμη κι αν αθροίσουμε τις προσλήψεις συμβασιούχων υγειονομικών και μετακινημένων από τα ΚΥ, σε κανένα δεν επιτεύχθει η στελέχωση με βάση τα ισχύοντα παλιά οργανογράμματα του 2012, δηλαδή δεν επιτεύχθει η στελέχωση με βάση τις ανάγκες πολλών χρόνων πριν της πανδημία. Οι 200 αναστολές εργασίας στις δομές υγείας στην Ήπειρο με πρόσχημα τον εμβολιασμό σε συνδυασμό με τις μαζικές (περίπου 300) συνταξιοδοτήσεις, έχουν φέρει το σύνολο των δημόσιων δομών στην Ήπειρο να είναι το Νοέμβρη του 2021 σε χειρότερη κατάσταση από τον Νοέμβρη του 2020. Το πιο φονικό κύμα της πανδημίας αντιμετωπίζεται με χειρότερους όρους από τα προηγούμενα.

2. Να επαναλαμβάνεται με εφιαλτικό τρόπο σε κάθε κύμα της πανδημίας η δραστική περιστολή των χειρουργείων, των εξωτερικών ιατρείων παρακολούθησης χρόνιων ασθενών και η λειτουργία κάποιων κλινικών, για την εξοικονόμηση ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού που θα στελεχώσει τις κλίνες covid.

3. H κόπωση, σωματική και συναισθηματική του προσωπικού να αθροίζεται επικίνδυνα και να συνοδεύει την απόλυτη ματαίωση και απογοήτευση καθώς πέρα από τα χειροκροτήματα το υγειονομικό προσωπικό δεν έλαβε καμία αναγνώριση και υποστήριξη. Ούτε οι συμβασιούχοι ήρωες μονιμοποιήθηκαν παρα απειλούνται κατά εκατοντάδες στην Ήπειρο με απολύσεις, ούτε αναγνώριση της επικινδυνότητας με ένταξη στα ΒΑΕ και λήψη μέτρων υγιεινής και ασφάλειας έγινε, ούτε μισθολογική αναβάθμιση δόθηκε.

4. Οι 21 μήνες πανδημίας έγιναν ευκαιρία για τον ιδιωτικό τομέα της υγείας, ο οποίος έχοντας κρατική ασυλία για την μη ένταξή του στον υγειονομικό πόλεμο, όχι μόνο μπούκωσε πελατεία αλλά βρήκε την ευκαιρία να αναπτυχθεί και στην Ήπειρο. Το εύηχο πολιτικό σύνθημα της «αρμονικής συνύπαρξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα» διαψεύστηκε ως ένας από τους μεγαλύτερους και επικίνδυνους μύθους.

5. Η πιο επικίνδυνη εξέλιξη σήμερα, είναι ότι το βαριά τραυματισμένο από την πανδημία ΕΣΥ, ετοιμάζεται από την κυβέρνηση να απολέσει και τα εναπομείναντα χαρακτηριστικά του, με τους διακηρυγμένους στόχους για το «ΝΕΟ ΕΣΥ», των κοινών κριτηρίων ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας με τον ιδιωτικό τομέα υγείας με βάση τα κριτήρια του ΚΕΤΕΚΝΥ ΑΕ και των DRG s που υλοποίησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, του ΟΔΙΠΥ ΑΕ και των ΣΔΙΤ που φέρνει η κυβέρνηση της ΝΔ, με την χρηματοδότηση 1,5 δις από το Ταμείο Ανάκαμψης αποκλειστικά για δράσεις ΣΔΙΤ την ώρα που μειώνεται η κρατική χρηματοδότηση μέσα στην πανδημία. Ταμείο Ανάκαμψης που χειροκροτήθηκε από όλα τα αστικά κόμματα στη Βουλή και από τις παρατάξεις πλην ΛΑ.ΣΥ στο περιφερειακό συμβούλιο Ηπείρου και το οποίο αποτελεί το νέο Υπεμνημόνιο της ΕΕ για τους λαούς.

6. Ας κρατήσουμε ως πυρηνικό στοιχείο αποτίμησης του παρόντος, τους σχεδιασμούς του μέλλοντος από την πλευρά της κυβέρνησης, με βάση και τις πρόσφατες δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού οικονομικών για παύση δημοσιονομικού περιθωρίου κρατικής ενίσχυσης της Υγείας από το 2023, λόγω επανέναρξης των στόχων επίτευξης πρωτογενών πλεονασμάτων. : Για το έτος 2021 οι δαπάνες για την Υγεία διαμορφώνονται στα 4,257 δισ. ευρώ, είναι μειωμένες δηλαδή κατά 572 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2020. Το ποσό για την πρόσληψη έκτακτου επικουρικού προσωπικού για την αντιμετώπιση της πανδημίας το 2021 διαμορφώνεται στα 131 εκατ. ευρώ, από 786 εκατ. ευρώ το 2020, δηλαδή 655 εκατ. ευρώ λιγότερα. Αντιστάθμισμα αποτελούν τα «Χρηματοοικονομικά εργαλεία στο "νέο ΕΣΥ"», αναδεικνύοντας ότι στόχος του σχεδίου είναι «η απεμπλοκή του κρατικού προϋπολογισμού από τη χρηματοδότηση της Υγείας, με την αυτοτελή χρηματοδότηση των νοσηλευτικών μονάδων, που προϋποθέτει την ανεύρεση εναλλακτικών τρόπων χρηματοδότησης και εισροής εσόδων

Με βάση τα σχέδια της κυβέρνησης προκρίνεται η αλλαγή της νομικής μορφής των νοσοκομείων και η μετατροπή τους σε θυγατρικές ανώνυμες εταιρείες του ΕΣΥ (ΝΠΔΔ) ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, κατά το επικρατέστερο ευρωπαϊκό πρότυπο.

Ετσι θα δίνεται η δυνατότητα: Ανάθεσης της διοίκησης νοσοκομείων σε εξειδικευμένες εταιρείες, παραχώρησης των Αγροτικών Ιατρείων και των Κέντρων Υγείας σε κοινοπραξίες ιατρών με τη μορφή leasing τόσο του κτιρίου όσο και του εξοπλισμού, κατάρτιση του υγειονομικού χάρτη που προβλέπει κλείσιμο νοσοκομειακών μονάδων με μόνο αντιεπιστημονικό κριτήριο τη χιλιομετρική απόσταση, ανάπτυξη ενιαίου μοντέλου οργάνωσης και λειτουργίας των πρωτοβάθμιων δομών Υγείας, ώστε να είναι πιο «ανταγωνιστικά» με τα αντίστοιχα του ιδιωτικού τομέα, κατάργηση του ενιαίου μισθολογίου του Δημοσίου (στο οποίο σήμερα υπάγονται οι υγειονομικοί) και θέσπιση κριτηρίων και κινήτρων οικονομικής και κλινικής αποδοτικότητας που θα διαφοροποιήσουν τις αμοιβές των γιατρών, των νοσηλευτών και των διοικητικών υπαλλήλων, με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας μέσω του συστήματος αξιολόγησης υπαλλήλων και δομών. Επίσης συμπράξεις ασφαλιστικών εταιρειών με τα δημόσια νοσοκομεία, εξασφάλιση για τους άνεργους - ανασφάλιστους ασθενείς ενός βασικού πακέτου παροχών Υγείας που στόχο θα έχει μόνο την επιβίωση.

Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας


Ενδεικτικά στο νομό Ιωαννίνων τα 6 ΚΥ αγροτικού τύπου με τους 70 γενικούς ιατρούς για μια τεράστια ορεινή περιοχή, τα οποία και πριν την πανδημία χρησιμοποιούνταν ως δεξαμενή άντλησης γενικών ιατρών για την κάλυψη κενών στα ΤΕΠ των 2 νοσοκομείων των Ιωαννίνων (8-10 γενικοί ιατροί), αποψιλώθηκαν σταδιακά από επιπλέον γιατρούς για να στηριχθούν τα κενά των στα ΤΕΠ και στις κλίνες covid. Σήμερα 3 γενικοί γιατροί σε αναστολή που δεν αντικαταστάθηκαν και 16 γενικοί γιατροί από τα ΚΥ αγροτικού τύπου έχουν μετακινηθεί από τα ΚΥ προς τα νοσοκομεία (οι 7 μόλις την προηγούμενη εβδομάδα) αφήνοντας δεκάδες χωριά των περιφερειακών ιατρείων ακάλυπτα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το περιφερειακό ιατρείο Άνω Ραβενίων που είναι πλήρως ακάλυπτο εδώ και 1 χρόνο, το περιφ. Ιατρείο Ελεούσας με πολυπληθή αριθμό χωριών το οποίο καλύπτεται περιστασιακά, γεγονός που οδήγησε και τον Δήμαρχο Ζίτσας να καταγγείλει το γεγονός δημόσια πριν 1 μήνα.

Στο ΚΥ Ιωαννίνων η κατάσταση για το τεράστιο πληθυσμό της πόλης των 112.486 κατοίκων (απογραφή 2011) η στελέχωση είναι απίστευτα μικρή και εγκληματική . Για τον πληθυσμό αυτό, στο ΚΥ δεν υπάρχει εδώ και χρόνια ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ οφθαλμίατρος, ΩΡΛ και νευρολόγος. Υπάρχουν μόλις ΕΝΑΣ καρδιολόγος, ουρολόγος, γυναικολόγος, ψυχίατρος, ΔΥΟ παιδίατροι και ορθοπεδικοί, ΤΡΕΙΣ ΜΟΛΙΣ παθολόγοι, και 5 οδοντίατροι.

Η χρέωση 4, εκ των ειδικών αυτών ιατρών, στο εμβολιαστικό κέντρο μαζί με την αναστολή εργασίας 1 γιατρού και 7 νοσηλευτών χωρίς αντικατάσταση, ξεφτίλισε την κατάσταση.

Η έλλειψη αξονικού τομογράφου και μηχανημάτων απεικόνισης π.χ. για πυελοφραφία σε συνδυασμό με τους μόλις ΤΡΕΙΣ ακτινολόγους, κάνουν αδύνατη την εξυπηρέτηση του πληθυσμού και τους οδηγούν στα ιδιωτικά διαγνωστικά που φυτρώνουν σαν μανιτάρια και μέσα στην πανδημία.

Οι 25 γενικοί γιατροί των ΤΟΜΥ και οι μόλις 2 παιδίατροι είναι αστείο να υποστηρίζεται ότι θα μπορέσουν να αποτελέσουν τον προσωπικό γιατρό για χιλιάδες πολίτες.

Σε αυτήν την κατάσταση, η οποία είναι όμοια και χειρότερη και στους άλλους νομούς της Ηπείρου, όχι μόνο δεν μπορεί να επιτευχθεί η πρόληψη και η παρακολούθηση του πληθυσμού στην κοινότητα, αλλά δεν μπορεί να επιτευχθεί κανένας σχεδιασμός ΠΦΥ. Έτσι ο πληθυσμός εξαναγκάζεται να οδηγείται για υπηρεσίες ΠΦΥ στα εξωτ. Ιατρεία των νοσοκομείων και στο πολυπληθές κομμάτι των ιδιωτών ιατρών και ιδιωτικών διαγνωστικών εργαστηρίων, πληρώνοντας από την τσέπη του. Στην διάρκεια της πανδημίας η δραστική μείωση των εξωτερικών ιατρείων και των ακτινοδιαγνωστικών εξετάσεων των νοσοκομείων έως και 50%, εξανάγκασε την πλειοψηφία να αναζητά γιατρό για απλά ζητήματα υγείας και εξετάσεις στον ιδιωτικό τομέα σε όλη την Ήπειρο.

Η ευκαιρία που «δολοφονήθηκε» συνειδητά από την κυβέρνηση ήταν η δραστική ενδυνάμωση της ΠΦΥ προκειμένου:

1. Τα νοσοκομεία να αποσυμφορηθούν από την τεράστια πίεση, η οποία οδήγησε σε αποδιοργάνωση των υπηρεσιών τους

2. Τα περιστατικά covid (αλλά και non covid) να μην παρακολουθούνται στην κοινότητα και να μην βαραίνουν με αποτέλεσμα στο 4ο κύμα να φτάνουν καθυστερημένα στις ΜΕΛ και ΜΕΘ αποτελώντας βασικό παράγοντα για αυξημένη θνητότητα 80% σε σχέση με την θνητότητα 50% των προηγούμενων κυμάτων, αλλά και τα υπόλοιπα νοσήματα να βαραίνουν προκαλώντας μια «παράλληλη πανδημία» πλάι στην πανδημία covid.

3. Να μην μπορεί να υλοποιηθεί το εμβολιαστικό πρόγραμμα από την ΠΦΥ ως όφειλε και με επισκέψεις ενημέρωσης, παρακολούθησης κατ΄οίκον, με αποτέλεσμα την αδυναμία πειθούς χιλιάδων ανεμβολίαστων με «κατά πρόσωπο» στρατηγική προσέγγισης και επιπλέον επιβάρυνση των νοσοκομείων για τους εμβολιασμούς.

4. Να μην υπάρχει η δυνατότητα διασύνδεσης των ΚΥ με τα σχολεία και τους χώρους εργασίας που αποτελούν και σήμερα χώρους υπερμετάδοσης του ιού πλάι στα εργατικά ατυχήματα και τις επαγγελματικές ασθένειες.

5. Να μην μπορεί να γίνει η παρακολούθηση και αποκατάσταση του μετα covid συνδρόμου όσων νοσήσανε στην κοινότητα οπότε ουσιαστικά να μην γίνεται καθόλου.

ΠΓΝΙ


Το μεγαλύτερο και τριτοβάθμιο νοσοκομείο της Ηπείρου, με μοναδικές και ειδικές κλινικές και χειρουργεία, λόγω της διαλυτικής κατάστασης στην ΠΦΥ και στα υπόλοιπα νοσοκομεία της Ηπείρου έλαβε όχι απλά το μεγαλύτερο βάρος αλλά κατά διαστήματα απώλεσε και τον χαρακτήρα του, με επικίνδυνο τρόπο για τους ασθενείς του. Αποτέλεσε το μόνο νοσοκομείο που ανέπτυξε έως και 22 νέες κλίνες ΜΕΘ covid έχοντας ελάχιστη στήριξη από τις 4 κλίνες ΜΕΘ covid του ΓΝ Χ/κώστα, νοσηλεύοντας περιστατικά από την Βδυτική, την Δυτική και Βόρειο Ελλάδα.

Στο νοσοκομείο των 845 κλινών και των 2300 εργαζομένων, με βάση τον οργανισμό του 2012 μιας άλλης εποχής που βρίσκεται σήμερα σε ισχύ, υπάρχουν πάνω από 400 κενές οργανικές θέσεις .Ενδεικτικά 170 θέσεις στη νοσηλευτική υπηρεσία (851 καλυμμένες σήμερα θέσεις από τις 1026) και 88 θέσεις γιατρών ΕΣΥ (170 καλυμμένες από τις 255). Οι 130 επικουρικοί στην νοσηλευτική υπηρεσία και οι 59 επικουρικοί ιατροί δεν καλύπτουν καν τις ανάγκες του 2012. Χαρακτηριστικά στο ΤΕΠ του ΠΓΝΙ είναι καλυμμένες οι 5 από τις 12 θέσεις ιατρών που προβλέπονται.

Οι πραγματικές ανάγκες όμως αυξήθηκαν κατακόρυφα το 2019 (κατά 315 επιπλέον οργανικές θέσεις σύμφωνα με το σχέδιο τροποποίησης του οργανισμού με απόφαση του ΔΣ του ΠΓΝΙ), λόγω της προσθήκης 85 νέων κλινών από την λειτουργία του πενταόροφου 4ου κτιρίου. Έτσι το πραγματικό σύνολο των πραγματικών κενών οργανικών θέσεων προσεγγίζει τις 720, παρότι ο οργανισμός του νοσοκομείου δεν τροποποιήθηκε το 2019, όσον αφορά τις πρόσθετες οργανικές θέσεις (παρά μόνο για την προσθήκη των 85 κλινών).

Οι 630 περίπου συμβασιούχοι όλων των ειδικοτήτων δεν φτάνουν να καλύψουν τις ανάγκες της προ covid εποχής. Και όμως επωμίστηκε με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο της 6ης ΥΠΕ να ανοίξει έως και 111 κλίνες covid (5 ΜΕΛ και 3 ΜΕΘ), οδηγώντας σε δραστικό περιορισμό των χειρουργείων, των εξωτ. Ιατρείων και της λειτουργίας κλινικών που συγχωνεύθηκαν για μεγάλο διάστημα, γεγονός που καταγγέλθηκε από τους διευθυντές ιατρούς των τομέων και των κλινικών του ΠΓΝΙ και την Ιατρική Σχολή, τον Απρίλη του 2021.

Και όμως αυτό το 1/3 περίπου του προσωπικού, οι συμβασιούχοι ήρωες» της πανδημίας, απειλείται άμεσα ή σε λίγους μήνες με λήξη συμβάσεων και απολύσεις. Αν δε συνυπολογίσει τους 70 σε αναστολή εργασίας και τους 100 περίπου που συνταξιοδοτήθηκαν φέτος ή συνταξιοδοτούνται μέχρι το τέλος του έτους στο ΠΓΝΙ, η υποστελέχωση σε όλες τις υπηρεσίες, με βάση ακόμη τις ανάγκες της προ covid εποχής, είναι τραγικά επικίνδυνη.

Σύγκριση 2019 με 2020 σύμφωνα με τις επίσημες εκθέσεις ετήσιας λειτουργίας του ΠΓΝΙ, που αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα του.

Ενδεικτικά στα χειρουργεία του ΠΓΝΙ σημειώθηκε μια γενική μείωση της τάξης του 22% (από 10.950 το 2019 σε 8750 το 2020) και ειδικά: -23% στα τακτικά, -32 στα επείγοντα! και 7% αύξηση στα έκτακτα χειρουργεία. Χαρακτηριστικά σε ειδικά χειρουργεία οι μειώσεις ήταν -32% στα Καρδιοχειρουργικά, -23% στα Νευροχειργουργικά, -27% στα γυναικολογικά, - 45% στα ΩΡΛ κ.α. Όσοι είχαν χρήματα κατευθύνθηκαν στον ιδιωτικό τομέα εκτός Ηπείρου και όσοι δεν είχαν χειροτέρευσαν.

Οι νοσηλευθέντες μειώθηκαν κατά 15% (από 61.376 σε 52.510).

Η προσέλευση στα ΤΕΠ μειώθηκε κατά 32% (από 70.000 σε 47.600). Μείωση –50% Μαιευτικό ΤΕΠ, -57% Δερματολογικό ΤΕΠ, -49% παιδιατρικό ΤΕΠ.

Η η προσέλευση στα εξωτερικά ιατρεία κατά 26% που αν συνδυαστεί με την μείωση στο ΤΕΠ όπου φτάνανε συχνά και μη επείγοντα περιστατικά και την διάλυση της ΠΦΥ δείχνει την απελπισία που οδηγήθηκαν χιλιάδες ασθενείς. Χαρακτηριστικά η μείωση στο Ογκολογικό Εξ.Ιατρείο ήταν -33% (από 27.975 σε 18.900), στο Πνευμονολογικό Εξ .Ιατρείο -50% (από 3904 σε 1927) κ.α.

Αντίθετα στα ιδιωτικά απογευματινά ιατρεία η μείωση ήταν της τάξης του 16%, όπου η εκτίναξη κατά 40% το 2018 (17.785 επισκέψεις) διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα των 18.345 επισκέψεων έναντι 21.946 το 2019.

Αντίστοιχα στις ακτινοδιαγνωστικές εξετάσεις υπήρξε μείωση από το 2019 στο 2020 κατά -25% στις απλές ακτινογραφίες, -20% στις μαστογραφίες, -33% στους υπέρηχους, -35% στους υπέρηχους καρδιάς.

Συνδιαστικά η αδυναμία ακτινοδιαγνωστικών εξετάσεων σε δημόσια ΠΦΥ και ΠΓΝΙ οδήγησε μαζικά τον λαό στα ιδιωτικά διαγνωστικά και άνοιξε την αγορά για να ανοίξουν νέα μέσα στην πανδημία.

Η τροφοδότηση του ιδιωτικού τομέα είναι ενδεικτική όσον αφορά τους αιμοκαθαιρόμενους νεφρολογικούς ασθενείς. Η αδυναμία επέκτασης της Μονάδας Τεχνητού Νεφρού στο ΠΓΝΙ που διατηρεί 40 ασθενείς, η υποστελέχωση στην ΜΤΝ του ΓΝΧ/κώστα που οδηγεί να έχει 60 ασθενείς αντί για 80 που θα μπορούσε και η αδυναμία λειτουργίας της ΜΤΝ στο ΓΝ Άρτας λόγω υποστελέχωσης και παραπομπής όλων των περιστατικών στα Ιωάννινα, οδήγησε σε μπούκωμα πελατών την ιδιωτική ΜΤΝ στα Γιάννενα μέσα στην πανδημία, με πάνω από 50 ασθενείς και χρυσές δουλειές.


ΓΝ ΑΡΤΑΣ


Σύμφωνα με τα στοιχεία έως και τον Οκτώβρη του 2021, που απέστειλε ο διοικητής κ. Ντάκουλας το νοσοκομείο των 220 κλινών, το οποίο 6πλασίασε τις απλές κλίνες covid από 6 το 2020 σε 34 το 2021 και έφτασε αυτόν το μήνα τους 47 ασθενείς covid, έχει το 50% των οργανικών θέσεων του για ιατρούς κενές, με βάση το πεπαλαιωμένο οργανόγραμμα του 2012. Υπηρετούν μόλις 64 γιατροί από τους 128 που προβλέπονται. Οι 8 επικουρικοί ιατροί που προστέθηκαν είναι ελάχιστοι . Οι ελλείψεις αφορούν βασικές ειδικότητες όπως παθολόγους και πνευμονολόγους οι οποίοι έχουν επιφορτιστεί την αντιμετώπιση των περιστατικών covid μαζί με τα άλλα αμιγώς περιστατικά της ειδικότητάς τους. Οι ελλείψεις καταγράφονται από 30% έως 50% σε όλες σχεδόν τις ιατρικές ειδικότητες.

Από το Μάρτιο του 2020 προσλήφθηκαν επτά (7) μόνιμοι υπάλληλοι είκοσι τρείς (23) επικουρικό προσωπικό και τέσσερις (4) από τον ΟΑΕΔ, σύνολο (34). Από το Μάρτιο του 2020 συνταξιοδοτήθηκαν τριάντα τέσσερις (34) μόνιμοι υπάλληλοι. Δηλαδή όσοι ήρθαν αντικατέστησαν αριθμητικά όσους συνταξιοδοτούνται και όχι σε αντίστοιχες ειδικότητες που έφυγαν !!!

Αν συνυπολογίσει δε του 40 υγειονομικούς που βρίσκονται σε αναστολή, η στελέχωση είναι σε χειρότερη κατάσταση από τον Μάρτιο του 2020, δηλ από τη έναρξη της πανδημίας. Τέλος υπάρχουν σαράντα οκτώ άτομα έμπειρου προσωπικού καθαριότητας και εστίασης με ατομικές συμβάσεις οι οποίες λήγουν την 26-12-2021που η κυβέρνηση αρνείται να ανανεώσει για να φέρει ιδιώτη εργολάβο.

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ



ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΑ


Από το σύνολο των 4075 χειρουργείων το 2019, έπεσε στα 3746 το 2020 και το 2021 αναμένεται να κλείσει στα επίπεδα του 2020. Η άρση της πρόσβασης στο ΠΓΝΙ οδήγησε το υποστελεχωμένο νοσοκομείο της Άρτας να βουλιάξει κυριολεκτικά, οδηγώντας πριν λίγους μήνες τους 3 μόλις παθολόγους σε απειλή παραίτησης και να εξαναγκάσει κόσμο να κατευθυνθεί για ΠΦΥ, διαγνωστικές εξετάσεις και χειρουργεία (σε λιγότερο βαθμό) στο ιδιωτικό τομέα.

ΓΝ ΠΡΕΒΕΖΑΣ


Σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλε ο διοικητής του νοσοκομείου κ. Σκανδάλης Δημήτριος το πιο υποβαθμισμένο νοσοκομείο της Ηπείρου με 110 κλίνες σε ακατάλληλες κτιριακές υποδομές , έχει με βάση τον πεπαλαιωμένο οργανισμό του 2012 πολύ πριν την έλευση της πανδημίας, τις 12 από τις 50 οργανικές θέσεις ιατρών κενές, μέρος των οποίων καλύπτουν οι 8 επικουρικοί ιατροί . Έχει με βάση τον πεπαλαιωμένο οργανισμό του 2012 πολύ πριν την έλευση της πανδημίας, κενές τις 22 από τις 127 οργανικές θέσεις νοσηλευτών κενές μέρος των οποίων καλύπτουν οι 20 συμβασιούχοι νοσηλευτές.

Αν κανείς συνυπολογίσει του 11 υγειονομικούς που βρίσκονται σε αναστολή καθηκόντων χωρίς αντικατάσταση, τους 25 που συνταξιοδοτούνται έως το τέλος του 2021 και τους 17 έμπειρους συμβασιούχους των οποίων λήγουν οι συμβάσεις σε λίγους μήνες , η κατάσταση είναι χειρότερη από τον περσινό Νοέμβρη και γίνεται εκρηκτική εν μέσω του 4ου πιο φονικού κύματος της πανδημίας.

Σημειωτέον ότι το 1εκατ. ευρώ οικονομική ενίσχυση της περιφέρειας Ηπείρου (570.000 συν 470.000) στο νοσοκομείο έχουν αξιοποιηθεί οι 100.000 για απλές εργασίες αποκατάστασης κτιρίου.


Το ίδιο μοτίβο ακολουθείται ακριβώς και στα υπόλοιπα νοσοκομεία: ΓΝ Χ/κώστα Ιωαννίνων, ΓΝ Φιλιατών και το διασυνδεδεμένο λειτουργικά με τα άλλα νοσοκομεία της Ηπείρου ολοκαίνουργιο αλλά πλήρως υποβαθμισμένο σε στελέχωση ολοκαίνουργιο ΓΝ Λευκάδας, αλλά και στην ΠΦΥ των αντίστοιχων δομών.

Μια σημαντική παρατήρηση αφορά την προκήρυξη 4900 θέσεων μόνιμου προσωπικού που ανήγγειλε ο πρωθυπουργός τον Ιούλιο και δεν έχει προχωρήσει τίποτα ακόμα. Όταν, και αν θα γίνουν στην πλειοψηφία θα αφορούν μονιμοποίηση ήδη υπαρχόντων συμβασιούχων ή αντικατάσταση αυτών που ήδη υπηρετούν. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρόκειται να προστεθεί νέος υγειονομικός στο ΕΣΥ για να αλλάξει η κατάσταση που υπάρχει.

Συμπερασματικά


1.Οι δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων με πρόσφατη αυτήν του διοικητή της 6ης ΥΠΕ περί θωρακισμένου συστήματος υγείας και επαρκών προσλήψεων αποτελούν ωμά, παραπλανητικά ψέματα.

2. Το δημόσιο σύστημα υγείας στην Ήπειρο μέσα στην πανδημία ενισχύθηκε ελάχιστα με βάση τις πραγματικές ανάγκες αντιμετώπισης των covid και non covid περιστατικών σε ΠΦΥ και νοσοκομεία.

3. Το 4ο και πιο φονικό κύμα της πανδημίας (εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων), αθροιζόμενο στο παράλληλο πανδημικό κύμα των άλλων υποθεραπευμένων ασθενειών, βρίσκει το δημόσιο σύστημα υγείας στην Ήπειρο σε χειρότερη κατάσταση στελέχωσης και ικανότητας να ανταποκριθεί στις τεράστιες συνδυαστικές ανάγκες όλων των ασθενειών του ηπειρωτικού λαού.

4. Η οικονομική ενίσχυση των νοσοκομείων από τις αιρετές περιφέρειες καλύπτουν κάθε χρόνο ένα κομμάτι των περικοπών της κρατικής χρηματοδότησης και δεν λύνουν το πρόβλημα.

5. Το σχέδιο για το «νέο ΕΣΥ» της κυβέρνησης με όχημα τις ΣΔΙΤ, την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων σε ανταγωνισμό με τα ιδιωτικά με βάση τις αρχές του ΚΕΤΕΚΝΥ ΑΕ και του ΟΔΙΠΥ ΑΕ και την χρηματοδότηση των δράσεων ΣΔΙΤ από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα αποτελειώσει το βαριά τραυματισμένο δημόσιο σύστημα Υγείας και στην Ήπειρο.

Καλούμε ως Λαϊκή Συσπείρωση το περιφερειακό συμβούλιο και την περιφερειακή αρχή να πάρει θέση και να στηρίξει σήμερα κιόλας τα αιτήματα των υγειονομικών . Καλούμε το λαό και κυρίως τους υγειονομικούς να παλέψουν για:

• Εξασφάλιση από το κράτος της δωρεάν, πλήρους και απρόσκοπτης ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και νοσηλείας σε όλους.

• Πλήρη και επαρκή κρατική χρηματοδότηση των δημόσιων νοσοκομείων, των Κ.Υ. και των άλλων μονάδων των ΠΕΔΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Φορολόγηση του κεφαλαίου με 45%.

• Μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης όλων των κλάδων και ειδικοτήτων στα δημόσια νοσοκομεία, στα Κ.Υ και τις άλλες μονάδες των ΠΕΔΥ.

• Μονιμοποίηση όλων των επικουρικών γιατρών και νοσηλευτών, των εργαζόμενων με μπλοκάκια, των συμβασιούχων και των εργαζομένων των ιδιωτικών συνεργείων. Κατάργηση των ατομικών συμβάσεων εργασίας και κάθε μορφής ελαστικών μορφών εργασίας.

• Κατάργηση του μέτρου της αναστολής εργασίας στην υγεία – πρόνοια. Ουσιαστικά μέτρα ενημέρωσης των υγειονομικών για την ανάγκη του εμβολιασμού. Αξιοποίηση των ανεμβολίαστων σε υπηρεσίες χαμηλού κινδύνου μετάδοσης του ιού με συχνά και επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ.

• Καμία εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ – Εργολάβοι) στις ιατρικές, νοσηλευτικές, εργαστηριακές και υποστηρικτικές υπηρεσίες των δημόσιων νοσοκομείων.

• Αύξηση του αριθμού εισαγωγής στις σχολές Νοσηλευτικής και Ιατρικής για να εξασφαλιστεί μεσοπρόθεσμα η αυξημένη ανάγκη στελέχωσης των δημόσιων μονάδων υγείας και ιδιαίτερα της ΠΦΥ με ανάλογο σχεδιασμό στην κατανομή των ειδικοτήτων.

• Ανάπτυξη της ειδικότητας των γιατρών Εργασίας και οργάνωση ειδικών μονάδων που θα ασχολούνται με τη διερεύνηση, διάγνωση και αντιμετώπιση των επαγγελματικών ασθενειών.

• Ανάπτυξη δημόσιων ΚΥ και περιφερειακών ιατρείων με σύγχρονο εξοπλισμό και επαρκή στελέχωση σε αριθμό όλων των ειδικοτήτων προκειμένου να καλύπτονται πλήρως οι λαϊκές ανάγκες για όλες τις υπηρεσίες ΠΦΥ σε όλες τις περιοχές της χώρας, όλο το 24ωρο, όλες τις μέρες του χρόνου και για την κατ’ οίκον νοσηλεία.

• Να αναπτυχθεί δημόσιο νοσοκομείο στην Ανατολική Αττική. Να επαναλειτουργήσουν όλα τα δημόσια νοσοκομεία που έκλεισαν ή καταργήθηκαν κλινικές και τμήματα μέσω των συγχωνεύσεων. Ανάπτυξη δημόσιων κέντρων αποκατάστασης με πλήρη στελέχωση και επαρκή, σύγχρονο εξοπλισμό.

• Ανάπτυξη πανελλαδικά δημόσιου συστήματος επείγουσας ιατρικής (EKAB) με επαρκή στελέχωση, τεχνικό εξοπλισμό και μέσα μεταφοράς.

• Ανάπτυξη τμημάτων με διεπιστημονικές ομάδες για την παρακολούθηση των ασθενών που νόσησαν από τον κορονοϊό. Πλήρης και δωρεάν εξασφάλιση των αναγκαίων υπηρεσιών αποκατάστασης.

• Συγκρότηση κρατικού Σώματος γιατρών Εργασίας και τεχνικών Ασφαλείας, πλήρως στελεχωμένου με το ανάλογο επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό (γιατροί και μηχανικοί Εργασίας, νοσηλευτές, επισκέπτες Υγείας, επιθεωρητές κλπ.), που θα λειτουργεί στο Κέντρο Υγείας κάθε περιοχής. Κατάργηση των Εξωτερικών Υπηρεσιών Προστασίας Πρόληψης (ΕΞΥΠΠ) του επαγγελματικού κινδύνου. Προσανατολισμός στην πρόληψη και αντιμετώπιση του επαγγελματικού κινδύνου.

• Κατάργηση κάθε είδους πληρωμής στην υγεία για όλο το λαό. Κατάργηση των συμμετοχών στις πληρωμές για όλα τα φάρμακα, του 1€ ανά συνταγή, στις ιατρικές, εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις (15%), στο υγειονομικό υλικό, στις θεραπείες κλπ. Κατάργηση του ΦΠΑ σε ότι σχετίζεται με την υγεία.

• Όλες οι εργασίες στην υγεία για τις οποίες οι ασθενείς εξαναγκάζονται να απευθύνονται στον ιδιωτικό τομέα να αποζημιώνονται 100% με χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

• Πλήρης και δωρεάν παροχή των εργασιών για την πρόληψη, θεραπεία και αποκατάσταση της στοματικής υγείας με χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

• Να ενταχθούν όλες οι ιατρικές, διαγνωστικές, εργαστηριακές, προληπτικές εξετάσεις, όλα τα φάρμακα και εμβόλια στο καθεστώς της πλήρους αποζημίωσης από το κράτος ή μέσω των ασφαλιστικών ταμείων με τη χρηματοδότησή τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να καταργηθεί το πλαφόν των ιατρικών επισκέψεων ανά μήνα σε ασθενείς και γιατρούς.

• Δωρεάν διάθεση των ειδικών φαρμάκων και των φαρμάκων για τις ασθένειες που τις συνοδεύουν, τα συμπληρώματα διατροφής, το υγειονομικό και αναλώσιμο υλικό από τα δημόσια νοσοκομεία, τα Κ.Υ. και τις μονάδες του ΕΟΠΥΥ, στους χρόνιους πάσχοντες και στα ΑμΕΑ.

• Δημιουργία δημόσιων ξενώνων για τη δωρεάν φιλοξενία (στέγαση, σίτιση) και δωρεάν μετακίνηση των συνοδών των ασθενών που νοσηλεύονται ή κάνουν θεραπείες εκτός του τόπου κατοικίας τους.

• Πλήρεις υπηρεσίες πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης στους μετανάστες αποκλειστικά από τις δημόσιες μονάδες υγείας».



img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ