Αναρτήθηκε στις:19-09-19 11:35

Δύο εκκρεμότητες για δύο έργα σε θέσεις «σύμβολα»


Γράφει ο Θεόδωρος Κολιοπάνος*


Η νέα ΓΕΦΥΡΑ στον Άραχθο ανακοινώνεται, σχεδιάζεται, αλλά δεν προχωράει, δεν υλοποιείται δέκα και πλέον χρόνια τώρα.

Βασικός λόγος, κατά τη γνώμη μου, είναι η λαθεμένη επιλογή του σημείου ζεύξης. Η επιχειρούμενη λύση απαιτεί μεγάλες απαλλοτριώσεις και κατασκευή νέων δρόμων προσπελάσεως, με τεράστιο κόστος, πέραν του κόστους μιας γέφυρας μήκους 130 μέτρων, ίσως και μεγαλύτερο εκείνου της γέφυρας (κρυφό κόστος).

Η ενδεδειγμένη λύση είναι απλή, σαφώς οικονομικότερη και πολεοδομικά πιο σωστή: Να κατασκευασθεί η νέα γέφυρα δίπλα ακριβώς από την υπάρχουσα προεντεταμένη οδογέφυρα.

Η οριζοντιογραφία της περιοχής καταδεικνύει ότι οι οδοί προσπελάσεως είναι ήδη έτοιμοι και δεν απαιτείται ούτε ένα τετραγωνικό μέτρο απαλλοτριώσεων και οδοποιίας παρά μόνον ο φορέας της γέφυρας. Ο περιφερειακός δρόμος της Άρτας είναι τετράϊχνος και πριν και μετά τη γέφυρα η οποία είναι δίϊχνη. Ο δρόμος αυτός που έγινε βέβαια πολύ μετά τη γέφυρα, είναι προφανές ότι έγινε με την προοπτική «διπλασιασμού» κατά πλάτος της γέφυρας, που σήμερα πλέον στραγγαλίζει την κυκλοφορία.

Τέλος δίδεται η δυνατότητα η νέα γέφυρα να διαθέτει πλατιά και ασφαλή πεζοδρόμια με διαφανή πετάσματα προς την πλευρά της ιστορικής γέφυρας, για πεζούς και ποδηλάτες και κυρίως για τους επισκέπτες της ιστορικής γέφυρας. Είναι αυτονόητο ότι η λύση αυτή διευκολύνει και τις απαραίτητες πλέον επισκευές, λειτουργικές και αισθητικές, της σημερινής γέφυρας.

Η πιθανή δικαιολογία - άρνηση της δημοτικής αρχής, ότι έχουν ήδη προχωρήσει μελέτες και άλλες διαδικασίες, θα έδειχνε έλλειψη θάρρους ν’ αναγνωρισθούν λάθη του παρελθόντος. Αντίθετα δίδεται η ευκαιρία να τα διορθώσει. Η απομάκρυνση μέρους της αστικής κυκλοφορίας από το συγκεκριμένο σημείο αναφοράς για την Άρτα, μετά πλέον και τη δημιουργία της Ιόνιας Οδού, θ’ αποδειχθεί και μεγάλο και ακριβό λάθος.

Το δεύτερο θέμα της παρέμβασής μου είναι το «ΞΕΝΙΑ», στο Κάστρο της Άρτας. Είναι αναγκαία η ανατροπή της απόφασης του (αναρμόδιου) Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), επιβληθείσα προφανώς «άνωθεν», όπως και πολλές άλλες (βλ. Ελληνικό), που ήδη έχουν ανατραπεί. Αλλά είναι και βαθύτατα υποκριτική. Η πόλη διαθέτει αρκετές εστίες πολιτισμού. «Σκουφάς», «Μακρυγιάννης», ερασιτεχνικοί θίασοι, «Φίλοι Βιβλίου», Πινακοθήκη, βιβλιοθήκες και άλλες.

Το «ΞΕΝΙΑ» πρέπει να γίνει ξανά αυτό που σχεδιάσθηκε από τον Διονύση Ζήβα, στο πιο όμορφο κομμάτι στο κέντρο της Άρτας. Μικρό ξενοδοχείο (μπουτίκ), εστιατόριο, μπαρ, ημιυπαίθριοι και υπαίθριοι χώροι και βέβαια το ανοιχτό θέατρο.

Το ξενοδοχείο διαθέτει 22 δωμάτια σε δύο ορόφους (11+11), είναι όμως εύκολο αυτά να γίνουν 33, μετατρέποντας τις 11 θέσεις πάρκινγκ κάτω από αυτά σε ισάριθμα δωμάτια (τυπικός όροφος). Δεν αυξάνεται ούτε το ύψος ούτε ο όγκος του υφιστάμενου κτιρίου.

Η αύξηση όμως της δυναμικότητας του ξενοδοχείου κατά 50% είναι ισχυρό κίνητρο για έναν μελλοντικό επιχειρηματία και βελτιώνει την οικονομική βιωσιμότητα του τουριστικού συγκροτήματος.

Άρα δύο έργα σε δύο θέσεις «σύμβολα» και «σημεία αναφοράς» με φόντο την ιστορία και τον πολιτισμό της μικρής μας πόλης, αξίζει να τύχουν μεγαλύτερης προσοχής και αγάπης από όλες τις δημοτικές παρατάξεις.

Η κύρια ευθύνη όμως βαρύνει πρωτίστως τον κ. Δήμαρχο. Πρόκειται για έργα που θα επηρεάσουν τη ζωή της πόλης για πολλές δεκαετίες.

Οι ευκαιρίες για ένα πραγματικά θετικό αποτύπωμα από το πέρασμα μιας ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ, δεν είναι πολλές.

*Ο Θεόδωρος Κολιοπάνος διετέλεσε υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ και επί σειρά ετών ήταν βουλευτής Άρτας του ΠΑΣΟΚ

img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ